handmatig - automaat

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Camille1

handmatig - automaat

Bericht door Camille1 »

Beste, ik vroeg me af of je je praktijkexamen met een automatische auto kon doen, wanneer je 20u handmatig rijles hebt gehad?

Zijn er zaken die zodanig anders zijn waardoor het toch niet kan? En wat zijn de nadelen dan?

Met vriendelijke groeten,
Camille
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: handmatig - automaat

Bericht door Benny Stinkens »

Het examen met een automaat afleggen zal geen probleem zijn.
Maar als je slaagt krijg je wel alleen maar een rijbewijs om met een automaat te rijden :!:
Niet geldig dus voor een handgeschakelde :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: handmatig - automaat

Bericht door de rijprof »

Waarom zou je gaan voor een beperkt rijbewijs?
Was het handschakelen moeilijk voor jou?
Denk aan later als je een auto huurt of leent zal dat niet altijd een automaat zijn... :idea:
Of als je met een brommer (of lichte motorfiets) met versnellingen wilt rijden, mag dat ook niet.

Als je het examen doet met automaat en je slaagt, kun je een rijbewijs verkrijgen dat enkel geldig is om met een automaat rijden.
Doe je het examen met een handgeschakelde auto mag je zowel met een handgeschakelde als met een automaat rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Camille1

Re: handmatig - automaat

Bericht door Camille1 »

Klopt, dat is zeker waar.

Alleen stelde ik me er vragen bij of het kon aangezien ik het koppelen inderdaad niet helemaal onder de knie krijg. Ik vroeg me dan ook (misschien eerder uit nieuwsgierigheid) of de rijlessen voor automaat anders zijn dan die van handmatig?

Groetjes en bedankt voor jullie antwoord!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: handmatig - automaat

Bericht door Inazuma »

Camille1 schreef: 07 apr 2021, 22:07 Alleen stelde ik me er vragen bij of het kon aangezien ik het koppelen inderdaad niet helemaal onder de knie krijg.
Na hoe lang oefenen ?

Ik vroeg me dan ook (misschien eerder uit nieuwsgierigheid) of de rijlessen voor automaat anders zijn dan die van handmatig?
Op schakelen na - dat de automaat dan voor je doen- verandert er niks ..
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: handmatig - automaat

Bericht door de rijprof »

Hou er ook rekening mee dat niet elk rijschoolfiliaal een automaat ter beschikking heeft en je mogelijks naar een ander filiaal wordt gestuurd dat misschien veel verder van jouw huis is.

Schakelen is echt niet moeilijk. op een paar uurtjes, soms minder, heb je het onder de knie.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie