Vraag 10655

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
groenlandertielt
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mar 2021, 22:41

Vraag 10655

Bericht door groenlandertielt »

Wat is NIET toegelaten?

A. Vooraan en achteraan radiaal banden.
B. Vooraan radiaal en achteraan diagonaal banden.
C. Vooraan diagonaal en achteraan radiaal banden.

Hangt dit niet af van het feit of het autovoertuig een voorwielaandrijving heeft, of via de achterwielen aangedreven wordt, en wat met een vierwielaangedreven autovoertuig?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 10655

Bericht door GRO »

Voor het theorie examen wordt niet verwacht dat je 100% bandenspecialist bent.
Als je dit eenvoudig principe kent, is het OK.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 10655

Bericht door Benny Stinkens »

Het heeft te maken met het feit dat je stuurwiel de voorste wielen stuurt en niet de achterste. :idea:
Bij mijn weten bij elke auto, zowel voor als achter of vierwielaandrijving :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 10655

Bericht door Inazuma »

Waar haal je nog diagonaalbanden :?: :mrgreen:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 10655

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: 11 mar 2021, 14:54 Waar haal je nog diagonaalbanden :?: :mrgreen:
Klopt inderdaad, maar jammer genoeg worden zo een vragen nog steeds gesteld op het echte examen :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10655

Bericht door de rijprof »

Waar haal je nog diagonaalbanden :?: :mrgreen:
Misschien liggen er nog een paar te verduren in uw garage of op uw oldtimer? :lol:
Bovendien zien weinig mensen het verschil in de praktijk.

Ik denk dat leerlingen best onthouden dat radiaalbanden beter zijn en je ze best vooraan (stuurwielen) monteert.
De beste vooraan. = fout!
Sorry, verbeterd :oops: met dank aan Inazuma.
Moet zijn:
Ik denk dat leerlingen best onthouden dat radiaalbanden beter zijn en je ze best achteraan monteert.
De beste achteraan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 10655

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 12 mar 2021, 12:16 Ik denk dat leerlingen best onthouden dat radiaalbanden beter zijn en je ze best vooraan (stuurwielen) monteert.
De beste vooraan.
Euh ... da's net verkeerd in combinatie met diagonaalbanden

De diagonaalbanden moeten dan net vooraan
(ezelsbrugje: DokteR)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10655

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:De diagonaalbanden moeten dan net vooraan
(ezelsbrugje: DokteR)
Juist! ik was even verkeerd :oops: , alhoewel ik in de praktijk soms twijfel.
Ik wil liever nog kunnen sturen en bij een uitbraak achteraan tegensturen, dan sturen en rechtdoor gaan. Vandaar dat dit waarschijnlijk mis zit in mijn hoofd. 'k Ben eens benieuwd wat een rallypiloot zou antwoorden.

Bedankt om het te verbeteren! :wink:
Op het examen: de beste achteraan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Vraag 10655

Bericht door Ebu26 »

Ik had het zo gememoriseerd: Radiaal --> Rear tires :idea:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10655

Bericht door de rijprof »

of diagonaal > devant.
Ieder zijn geheugensteuntje want niet iedereen is taalkundige.
Ik denk dat het belangrijk is 'waarom' de beste banden achteraan moeten worden gemonteerd
dan heb je al die geheugensteuntjes niet nodig en snap je de logica.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Vraag 10655

Bericht door Ebu26 »

de rijprof schreef: 13 mar 2021, 12:28Ik denk dat het belangrijk is 'waarom' de beste banden achteraan moeten worden gemonteerd
Inderdaad, en waarom is dat? Waarom moeten de beste banden achteraan?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10655

Bericht door de rijprof »

Zodra de achterkant van uw auto uitbreekt, verlies je de controle over het stuur. Met alle gevolgen van dien.
Wegglijden over de voorwielen is veel gemakkelijker te beheersen: laat gas los en de auto komt weer in het spoor.
Een slip op de achterwielen (uitbraak achteraan) is, buiten zeer goed geoefende piloten, moeilijker te controleren.
Het komt ook vaak heel onverwachts. Zoef, weg, tollen.
Je moet al voortdurend heel geconcentreerd zijn en zeer goed geoefend om de auto terug in zijn spoor te krijgen.

Een slip vooraan voel je sneller aan. Je hebt er meer gevoel bij dus je wordt iets vroeger verwittigd en je hebt iets meer tijd om te anticiperen.
Je hoeft minder bij te sturen dan met een uitbraak achteraan.
Indien je toch een uitbraak achteraan krijgt, is de kans groter dat het minder erg zal zijn, als de beste banden achteraan zitten.
Gas los en bijsturen naar je kijkpunt waar je naartoe wilt is vaak de oplossing (tenzij extreme situaties).

Beste banden achteraan heeft ook nadelen (gevoeliger voor aquaplanning, remweg langer, minder grip op de (meestal) voorste aandrijfwielen)
maar die nadelen wegen meestal niet op tegen de voordelen.

Conclusie: beste banden achteraan zorgt ervoor dat de auto in slip achteraan minder uitbreekt.

Vergelijk het met een vliegtuig. Waarvoor dient een staartvleugel?
Juist, zodat een vliegtuig achteraan niet gaat uitbreken en tollen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 10655

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 13 mar 2021, 16:43 Een slip vooraan voel je sneller aan. Je hebt er meer gevoel bij dus je wordt iets vroeger verwittigd en je hebt iets meer tijd om te anticiperen.
Maar zal sneller optreden met de slechtste banden vooraan ...
Bij regen zal je met de slechtste banden vooraan ook minder kunnen remmen

En kan je ook niet corrigeren met de betere banden àchteraan.
Die volgen zeer netjes, maar daar heb je dan volstrekt niks aan.

Vergelijk het met een vliegtuig. Waarvoor dient een staartvleugel?
Juist, zodat een vliegtuig achteraan niet gaat uitbreken en tollen.
Niet bepaald een goede vergelijking

Voertuig staat met 4 wielen stabiel op de weg:
Zwaartepunt valt zo ruimschoots binnen het steunvlak


Vliegtuig heeft geen echt steunvlak
Staartvleugel dient om de momentarm tussen zwaartepunt en liftkracht op te vangen - die in praktijk altijd een neus-omhoog of neus-omlaag effect zal hebben
Vandaar dat die net zo goed vooraan kan staan, zoals bij de Wright Bros ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10655

Bericht door de rijprof »

Maar zal sneller optreden met de slechtste banden vooraan ...
Juist daarom, omdat je de slip vooraan beter aanvoelt en je onmiddellijk gas kunt loslaten en bijsturen, want achteraan is het vaak onverwachts: ZWIEP en weg!
Bij regen zal je met de slechtste banden vooraan ook minder kunnen remmen
had ik ook geschreven. De nadelen wegen meestal niet op tegen de voordelen.
En kan je ook niet corrigeren met de betere banden àchteraan.
Maar de uitbraak achteraan is beperkter en vooraan beter controleerbaar.
Gas los, komt meestal goed.
Vergelijk het met een vliegtuig. Niet bepaald een goede vergelijking
Is bedoeld om uitbreken, tollen achteraan te illustreren.
Vliegtuig heeft geen echt steunvlak
Toch wel (in vlucht wel te verstaan) de horizontale vleugels. De 'verticale' staartvleugel dient om het zijdelings uitbreken (gieren) achteraan te compenseren. Mij lijkt dat geen slecht vergelijk. (Misschien heeft de verticale staartvleugel een specifieke naam?). Een vin, zoals een haai, maar dan achteraan? een staartvin of zoiets?
Even opgezocht en noemt blijkbaar: kielvlak of staartvlak.

Ik denk dat de essentie is dat leerlingen best onthouden dat je de beste banden achteraan zet om plotse uitbraken achteraan zoveel mogelijk te voorkomen.

Inazuma, zie jij een andere 'waarom beste banden achteraan', laat het gerust weten. We leren graag bij :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 10655

Bericht door Benny Stinkens »

Mij lijkt het beter dat leerlingen weten dat ze de radiaal banden achter moeten monteren en niet "de beste banden" :idea:
Op die manier kan het gebeuren dat je leerlingen onbewust op het verkeerde been brengt.

Stel dat er iemand 2 nieuwere banden heeft en 2 die al wat geleden hebben.
Dan gaat hij of zij de "beste banden" achter plaatsen :idea:

Ongeacht of dit nu goed zou zijn of niet heeft het met de vraag op het theorie-examen niets te maken :idea:
Radiaal banden is dus zeker niet hetzelfde als "beste banden"
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie