Vraag 10655
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 10 mar 2021, 22:41
Vraag 10655
Wat is NIET toegelaten?
A. Vooraan en achteraan radiaal banden.
B. Vooraan radiaal en achteraan diagonaal banden.
C. Vooraan diagonaal en achteraan radiaal banden.
Hangt dit niet af van het feit of het autovoertuig een voorwielaandrijving heeft, of via de achterwielen aangedreven wordt, en wat met een vierwielaangedreven autovoertuig?
A. Vooraan en achteraan radiaal banden.
B. Vooraan radiaal en achteraan diagonaal banden.
C. Vooraan diagonaal en achteraan radiaal banden.
Hangt dit niet af van het feit of het autovoertuig een voorwielaandrijving heeft, of via de achterwielen aangedreven wordt, en wat met een vierwielaangedreven autovoertuig?
Re: Vraag 10655
Voor het theorie examen wordt niet verwacht dat je 100% bandenspecialist bent.
Als je dit eenvoudig principe kent, is het OK.
Als je dit eenvoudig principe kent, is het OK.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Vraag 10655
Het heeft te maken met het feit dat je stuurwiel de voorste wielen stuurt en niet de achterste.
Bij mijn weten bij elke auto, zowel voor als achter of vierwielaandrijving
Bij mijn weten bij elke auto, zowel voor als achter of vierwielaandrijving
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Re: Vraag 10655
Waar haal je nog diagonaalbanden
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Vraag 10655
Klopt inderdaad, maar jammer genoeg worden zo een vragen nog steeds gesteld op het echte examen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Vraag 10655
Misschien liggen er nog een paar te verduren in uw garage of op uw oldtimer?Waar haal je nog diagonaalbanden
Bovendien zien weinig mensen het verschil in de praktijk.
Ik denk dat leerlingen best onthouden dat radiaalbanden beter zijn en je ze best vooraan (stuurwielen) monteert.
De beste vooraan. = fout!
Sorry, verbeterd met dank aan Inazuma.
Moet zijn:
Ik denk dat leerlingen best onthouden dat radiaalbanden beter zijn en je ze best achteraan monteert.
De beste achteraan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Vraag 10655
Euh ... da's net verkeerd in combinatie met diagonaalbandende rijprof schreef: ↑12 mar 2021, 12:16 Ik denk dat leerlingen best onthouden dat radiaalbanden beter zijn en je ze best vooraan (stuurwielen) monteert.
De beste vooraan.
De diagonaalbanden moeten dan net vooraan
(ezelsbrugje: DokteR)
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Vraag 10655
Juist! ik was even verkeerd , alhoewel ik in de praktijk soms twijfel.Inazuma schreef:De diagonaalbanden moeten dan net vooraan
(ezelsbrugje: DokteR)
Ik wil liever nog kunnen sturen en bij een uitbraak achteraan tegensturen, dan sturen en rechtdoor gaan. Vandaar dat dit waarschijnlijk mis zit in mijn hoofd. 'k Ben eens benieuwd wat een rallypiloot zou antwoorden.
Bedankt om het te verbeteren!
Op het examen: de beste achteraan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Vraag 10655
Ik had het zo gememoriseerd: Radiaal --> Rear tires
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Vraag 10655
of diagonaal > devant.
Ieder zijn geheugensteuntje want niet iedereen is taalkundige.
Ik denk dat het belangrijk is 'waarom' de beste banden achteraan moeten worden gemonteerd
dan heb je al die geheugensteuntjes niet nodig en snap je de logica.
Ieder zijn geheugensteuntje want niet iedereen is taalkundige.
Ik denk dat het belangrijk is 'waarom' de beste banden achteraan moeten worden gemonteerd
dan heb je al die geheugensteuntjes niet nodig en snap je de logica.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Vraag 10655
Inderdaad, en waarom is dat? Waarom moeten de beste banden achteraan?de rijprof schreef: ↑13 mar 2021, 12:28Ik denk dat het belangrijk is 'waarom' de beste banden achteraan moeten worden gemonteerd
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Vraag 10655
Een slip op de achterwielen (uitbraak achteraan) is, buiten zeer goed geoefende piloten, moeilijker te controleren.Zodra de achterkant van uw auto uitbreekt, verlies je de controle over het stuur. Met alle gevolgen van dien.
Wegglijden over de voorwielen is veel gemakkelijker te beheersen: laat gas los en de auto komt weer in het spoor.
Het komt ook vaak heel onverwachts. Zoef, weg, tollen.
Je moet al voortdurend heel geconcentreerd zijn en zeer goed geoefend om de auto terug in zijn spoor te krijgen.
Een slip vooraan voel je sneller aan. Je hebt er meer gevoel bij dus je wordt iets vroeger verwittigd en je hebt iets meer tijd om te anticiperen.
Je hoeft minder bij te sturen dan met een uitbraak achteraan.
Indien je toch een uitbraak achteraan krijgt, is de kans groter dat het minder erg zal zijn, als de beste banden achteraan zitten.
Gas los en bijsturen naar je kijkpunt waar je naartoe wilt is vaak de oplossing (tenzij extreme situaties).
Beste banden achteraan heeft ook nadelen (gevoeliger voor aquaplanning, remweg langer, minder grip op de (meestal) voorste aandrijfwielen)
maar die nadelen wegen meestal niet op tegen de voordelen.
Conclusie: beste banden achteraan zorgt ervoor dat de auto in slip achteraan minder uitbreekt.
Vergelijk het met een vliegtuig. Waarvoor dient een staartvleugel?
Juist, zodat een vliegtuig achteraan niet gaat uitbreken en tollen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Vraag 10655
Maar zal sneller optreden met de slechtste banden vooraan ...de rijprof schreef: ↑13 mar 2021, 16:43 Een slip vooraan voel je sneller aan. Je hebt er meer gevoel bij dus je wordt iets vroeger verwittigd en je hebt iets meer tijd om te anticiperen.
Bij regen zal je met de slechtste banden vooraan ook minder kunnen remmen
En kan je ook niet corrigeren met de betere banden àchteraan.
Die volgen zeer netjes, maar daar heb je dan volstrekt niks aan.
Niet bepaald een goede vergelijkingVergelijk het met een vliegtuig. Waarvoor dient een staartvleugel?
Juist, zodat een vliegtuig achteraan niet gaat uitbreken en tollen.
Voertuig staat met 4 wielen stabiel op de weg:
Zwaartepunt valt zo ruimschoots binnen het steunvlak
Vliegtuig heeft geen echt steunvlak
Staartvleugel dient om de momentarm tussen zwaartepunt en liftkracht op te vangen - die in praktijk altijd een neus-omhoog of neus-omlaag effect zal hebben
Vandaar dat die net zo goed vooraan kan staan, zoals bij de Wright Bros ...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Vraag 10655
Juist daarom, omdat je de slip vooraan beter aanvoelt en je onmiddellijk gas kunt loslaten en bijsturen, want achteraan is het vaak onverwachts: ZWIEP en weg!Maar zal sneller optreden met de slechtste banden vooraan ...
had ik ook geschreven. De nadelen wegen meestal niet op tegen de voordelen.Bij regen zal je met de slechtste banden vooraan ook minder kunnen remmen
Maar de uitbraak achteraan is beperkter en vooraan beter controleerbaar.En kan je ook niet corrigeren met de betere banden àchteraan.
Gas los, komt meestal goed.
Is bedoeld om uitbreken, tollen achteraan te illustreren.Vergelijk het met een vliegtuig. Niet bepaald een goede vergelijking
Toch wel (in vlucht wel te verstaan) de horizontale vleugels. De 'verticale' staartvleugel dient om het zijdelings uitbreken (gieren) achteraan te compenseren. Mij lijkt dat geen slecht vergelijk. (Misschien heeft de verticale staartvleugel een specifieke naam?). Een vin, zoals een haai, maar dan achteraan? een staartvin of zoiets?Vliegtuig heeft geen echt steunvlak
Even opgezocht en noemt blijkbaar: kielvlak of staartvlak.
Ik denk dat de essentie is dat leerlingen best onthouden dat je de beste banden achteraan zet om plotse uitbraken achteraan zoveel mogelijk te voorkomen.
Inazuma, zie jij een andere 'waarom beste banden achteraan', laat het gerust weten. We leren graag bij
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Vraag 10655
Mij lijkt het beter dat leerlingen weten dat ze de radiaal banden achter moeten monteren en niet "de beste banden"
Op die manier kan het gebeuren dat je leerlingen onbewust op het verkeerde been brengt.
Stel dat er iemand 2 nieuwere banden heeft en 2 die al wat geleden hebben.
Dan gaat hij of zij de "beste banden" achter plaatsen
Ongeacht of dit nu goed zou zijn of niet heeft het met de vraag op het theorie-examen niets te maken
Radiaal banden is dus zeker niet hetzelfde als "beste banden"
Op die manier kan het gebeuren dat je leerlingen onbewust op het verkeerde been brengt.
Stel dat er iemand 2 nieuwere banden heeft en 2 die al wat geleden hebben.
Dan gaat hij of zij de "beste banden" achter plaatsen
Ongeacht of dit nu goed zou zijn of niet heeft het met de vraag op het theorie-examen niets te maken
Radiaal banden is dus zeker niet hetzelfde als "beste banden"
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.