Theorie 2

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Hallo

Theorie 2

Bericht door Hallo »

wat is een trottoir is dat een voetpad of een berm?...
waarom is een voortbeweginstoestel een voetganger hoop dat jullie mij een beetje begrijpt want een voortbewegingstoelstel is toch rapper dan een voetganger
waarom is een ruiter van een bestuurder een bestuurder dit gaat over DE BESTUURDER DIE DE PAARD BEGELEIDT!!
waarom mag je in een voetgangerszone niet zomaar inrijden enkel wanneer het echt nodig is dees snap ik ook niet
ik heb eens gezocht op het het internet wat het verschil is tussen een motorvoertuig en een motorloze voertuig maar snap het nog steeds niet wat is dat juist precies kan iemand daar een duidelijke begrijpelijke antwoordt op geven je zou me daar enorm mee kunnen helpen bedankt alvast!
is een bromfiets een brommer? want dit snap ik ook niet en wat is trek last geleid of bewaakt?... bedankt alvast
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Theorie 2

Bericht door de rijprof »

wat is een trottoir is dat een voetpad of een berm?...
2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.
Officiële benaming in het verkeersreglement is trottoir, in de volksmond noemt men dat voetpad of stoep.
waarom is een voortbewegingstoestel een voetganger hoop dat jullie mij een beetje begrijpt want een voortbewegingstoestel is toch rapper dan een voetganger
2.15.2. Een "voortbewegingstoestel" is :

1° ofwel een "niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk voertuig dat niet beantwoordt aan de definitie van rijwiel, dat door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

2° ofwel een “gemotoriseerd voortbewegingstoestel”, dit wil zeggen elk motorvoertuig met één of meer wielen dat door bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur, onder meer:

a) elektrische rolstoelen;
b) elektrische rolwagens voor personen met verminderde mobiliteit;
c) gemotoriseerde autopeds;
d) zelf balancerende een- of tweewielige elektrische toestellen.

Voor de toepassing van dit besluit worden de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen niet gelijkgesteld met motorvoertuigen.

Het niet bereden voortbewegingstoestel wordt niet als voertuig beschouwd.

De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder.
Niet sneller dan stapvoets wordt aanzien als een voetganger en mag het trottoir gebruiken.
waarom is een ruiter van een bestuurder een bestuurder dit gaat over DE BESTUURDER DIE DE PAARD BEGELEIDT!!
Artikel 8. De bestuurders
8.1. Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.
Dit geldt ook voor de trek-, last- of rijdieren en het vee, afzonderlijk of in kudde.
Ook als je een rijdier begeleidt, ben je de verantwoordelijk bestuurder.
waarom mag je in een voetgangerszone niet zomaar inrijden enkel wanneer het echt nodig is dees snap ik ook niet
Nogal logisch dat een voetgangerszone voor voetgangers is bedoeld en dat niet iedereen er zomaar mag doorrijden, maar natuurlijk moeten er uitzonderingen zijn voor als het niet anders kan.
22sexies.1. Tot voetgangerszones hebben alleen voetgangers toegang.

Evenwel :

1° hebben toegang tot die zones :

a) [ ... ] opgeheven (art. 8, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007);
b) de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze zone en de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis;
c) de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;
d) de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer;
e) de bestuurders van voertuigen waarvan de garage binnenin die zones is gelegen en slechts toegankelijk is via die zones;
f) in geval van absolute noodzaak, de voertuigen van handelsondernemingen die in die zones gevestigd zijn en slechts via die zones toegankelijk zijn, wanneer deze voertuigen bestemd zijn voor leveringen en indien die leveringen een hoofdactiviteit van deze ondernemingen uitmaken;
g) in geval van absolute noodzaak, de voertuigen die dienen voor een werk in die zones.
h) toeristische miniatuurtreinslepen, bespannen voertuigen, rijwieltaxi's;
i) de voertuigen die gebruikt worden in het kader van de uitoefening van een medisch beroep of thuisverzorging.
j) [ ... ] opgeheven (art. 8, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007).

In de gevallen bedoeld onder e) tot i) moeten de begunstigden aan de binnenkant van de voorruit van hun voertuig een vrije doorgangskaart aanbrengen die door de burgemeester of zijn gemachtigde is afgegeven; voor de bespannen voertuigen en de rijwieltaxi's moet de bestuurder in het bezit zijn van de vrije doorgangskaart.

2° tot die zones hebben toegang, indien verkeerstekens het voorschrijven en volgens de beperkingen die daarop vermeld staan :

a) de voertuigen die in die zones moeten laden of lossen;
b) de taxi’s, die binnen die zones een welbepaalde bestemming hebben om personen te laten in- en uitstappen;
c) de fietsers.

22sexies.2. In die zones mogen de voetgangers de volledige breedte van de openbare weg volgen.

De bestuurders die er mogen in rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.
In die zones moeten de fietsers van hun fiets afstappen wanneer de dichtheid van het voetgangersverkeer hun doorgang bemoeilijkt.
Het spelen is toegelaten.
Het is verboden te parkeren in die zones.
ik heb eens gezocht op het het internet wat het verschil is tussen een motorvoertuig en een motorloze voertuig maar snap het nog steeds niet wat is dat juist precies kan iemand daar een duidelijke begrijpelijke antwoordt op geven je zou me daar enorm mee kunnen helpen bedankt alvast!
Een voertuig met een motor is een motorvoertuig (bv. een auto) een voertuig zonder motor is een motorloos voertuig (bv. een fiets).
is een bromfiets een brommer?
in de wegcode spreekt men officieel over een bromfiets in de volksmond zegt men vaak een brommer.
want dit snap ik ook niet en wat is trek last geleid of bewaakt?... bedankt alvast
Vb.
trekdier (een boerenpaard die een boerenkar trekt)
lastdier (een ezel, os, jak, dromedaris, olifant waar zware zakken met goederen aanhangen)
rijdier (een rijpaard bereden door een ruiter)

Op een openbare plaats kan het zijn dat je een dier begeleidt (aan de hand houdt) of
bewaakt zodat het niet zomaar ontsnapt en gaat lopen, hetgeen een gevaar zou kunnen zijn voor andere weggebruikers.
Je bent daarom verantwoordelijke bestuurder van trek-, last-, of rijdieren ook als je begeleidt of bewaakt.
8.3. Elke bestuurder moet voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie