INHALEn

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Syncronic

INHALEn

Bericht door Syncronic »

NUMMER 425, Als voertuig mag ik hier toch wel 2 achtereenvolgende wagens inhalen ?? Waarom niet ? Dit staat NERGENS vermeld ? Het is juist gevaarlijk om er tussen te wringen ? Grote fout van jullie !
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: INHALEn

Bericht door Benny Stinkens »

Eerder grote fout van jezelf. :idea:

Artikel 16. Inhalen
De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.


Eerst even theorie grondig doornemen eerdat je ons beschuldigd van een grove fout aub :?:

Je ziet namelijk op de foto dat het geen rijbaan is met 4 of meer rijstroken en ook geen rijbaan met éénrichtingsverkeer :idea:

Dat je ons wilt terecht wijzen is geen enkel probleem, zelfs al zit je er zelf naast.
Maar het vingertje "een grote fout van jullie" is voor niets nodig :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: INHALEn

Bericht door Inazuma »

Cassatie heeft al lang geleden geoordeeld dat men wel degelijk meerdere voertuigen in 1 keer mag inhalen, en NIET na elke ingehaalde bestuurder telkens weer naar rechts moet ...
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: INHALEn

Bericht door Erasmusje »

Ik kan die vraag niet zien, dus over die bepaalde situatie vel ik geen oordeel.
De uitspraken van cassatie vind je echter terug in deze post van GRO.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: INHALEn

Bericht door Benny Stinkens »

Dit topic is van oktober 2020
@ Eugeen
Je hebt daar zelf de uitspraak van cassatie gepost.
Waarom pas je de site dan niet aan :?:

Om discussies zoals deze te vermijden:
Ofwel het verkeersreglement zoals het er staat ofwel cassatie.

In principe hebben we geen keuze en moeten cassatie volgen, maar dan moet je het ook aanpassen op de site :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: INHALEn

Bericht door de rijprof »

In hoeverre volgt het examencentrum de uitspraak van cassatie?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Syncronic

Re: INHALEn

Bericht door Syncronic »

Ik snap het nog altijd niet. Voor mij mag ik bij deze vraag, :oops: :oops: 2 auto's tegelijkertijd inhalen. ze rijden zeer dicht bij elkaar. In de lessen staat.
"Maar als die twee auto’s zeer dicht achter elkaar zouden rijden, zodat het gevaarlijk zou zijn om onmiddellijk na het inhalen van de eerste naar rechts te gaan, dan mag je ze allebei links inhalen."

Bron: Gratis Rijbewijs Online - https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... rbijrijden
DIt is hier echter het geval en toch ben ik fout met als ik ja zeg op de vraag " mag de blauwe aute op een gewone weg 2 autos na elkaar inhalen ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: INHALEn

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
In principe is het de bedoeling om voertuigen één na één in te halen, tenzij dit niet anders kan.
Je moet zelf op voorhand zien of er plaats genoeg is om naar rechts in te voegen.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
wegcode.be schreef:16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen
Het kan gebeuren dat je het inhalen wat verkeerd hebt ingeschat en je niet zonder hinder met te weinig plaats naar rechts kan. In dat geval voorziet de wet dat je pas naar rechts gaat zodra dat zonder gevaar kan, maar dat verandert niets aan het algemene principe: één voertuig inhalen en dan naar rechts.

Ik denk dat de wetgever hier ook de mogelijkheid heeft opengelaten om héle trage voertuigen (bv. tractor en trage voorligger) samen in te halen.

Het basisprincipe, op een gewone weg met tegenliggers, blijft: één na één inhalen,
behalve op rijstroken in dezelfde richting zoals een snelweg o.a.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Syncronic

Re: INHALEn

Bericht door Syncronic »

Maar hier rijden ze toch overduidelijk dicht tegen elkaar en kan ik onmogelijk zonder gevaar 1 na 1 inhalen ? Dus dan kan ik niet anders en MOET ik toch 2 wagens inhalen na elkaar ? Waarom ben ik dan fout als ik ja hier antwoord dat ik 2 wagens mag inhalen ?
Syncronic

Re: INHALEn

Bericht door Syncronic »

Ik zal de vraag anders stellen. Wat moet ik hier dan doen als ze bv 30 km per uur rijden en dicht tegen elkaar ? Heel de tijd achter hun blijven rijden aan lage snelheid ?
Syncronic

Re: INHALEn

Bericht door Syncronic »

Omdat het moet in deze situatie en niet alleen mag? Maar het moet? Is dat mijn fout ? Kunnen jullie hierbij deze vraag wel de uitleg geven want het is heeel verwarrend. En er staat geen uitleg bij alleen zie inhalen....
Syncronic

Re: INHALEn

Bericht door Syncronic »

Voor mij heb ik dus nog altijd geen antwoord op mijn vraag gehad
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: INHALEn

Bericht door de rijprof »

Maar hier rijden ze toch overduidelijk dicht tegen elkaar en kan ik onmogelijk zonder gevaar 1 na 1 inhalen ?

Juist omdat je ziet dat zo dicht bij elkaar rijden mag je ze niet samen inhalen.
Je mag niet inhalen als je het niet 1 na 1 kan. Geduld hebben. Als je ziet dat er geen plaats genoeg is om rechts tussen 2 auto's in te voegen mag je niet inhalen. Zie wegcode.
Wegcode: een bestuurder moet zijn plaats rechts opnieuw kunnen innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen.
Wat moet ik hier dan doen als ze bv 30 km per uur rijden en dicht tegen elkaar ? Heel de tijd achter hun blijven rijden aan lage snelheid ?
Dat staat niet in de vraag 425. Je moet niets veronderstellen wat er niet is.
het is heel verwarrend.
Omdat je rekent op de mogelijkheid dat het (heel uitzonderlijk) mag, indien rechts invoegen niet kan zonder bezwaar. Maar een defensieve bestuurder moet vooraf goed kunnen inschatten alvorens in te halen of je met een voldoende ruimte mooi kan invoegen tussen 2 voertuigen.
Dat is de basisregel! En dat is wat je moet antwoorden voor het theorie-examen.

Men vraagt jou niet in vraag 425 als het door een verkeerde inschatting of super trage voertuigen 1 na 1 niet kan inhalen, je dan meerdere voertuigen mag inhalen. Anders had dat wel in de vraag gestaan. Nogmaals: Je moet niets veronderstellen wat er niet is.

Een vergelijk: als een vuilniswagen heel traag rijdt en er is een doorlopende streep die je niet kan en mag overschrijden of inhaalverbod dan moet je ook geduld hebben en mag je absoluut niet inhalen.
Als je op voorhand kunt zien dat er niet voldoende plaats is om terug naar rechts in te voegen mag je ook niet inhalen en moet je geduld hebben.

Hou je aan de basisregel tenzij je in een situatie terecht komt waarbij het nog gevaarlijker is om je tussen 2 voertuigen te wringen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Syncronic

Re: INHALEn

Bericht door Syncronic »

Bedankt voor de reactie ik snap het nu. Indd houden aan de basisregel !! En niet van uitgaan dat, gewoon aan de vraag houden. Super site mensen doe zo voort!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: INHALEn

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 13 jan 2021, 10:03 In hoeverre volgt het examencentrum de uitspraak van cassatie?
Daar zit ook een probleem ...
Plaats reactie