Remmen tijdens het terugschakelen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Fredins0n
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2020, 14:45

Remmen tijdens het terugschakelen

Bericht door Fredins0n »

Hey hoi allemaal

Ik had een vraagje ivm met het terugschakelen, mijn mama zegt dat ik dit soms nogal hakkelig doe, ze zegt dat dit komt doordat ik tijdens het terugkoppelen mn rem tegelijkertijd induw, zij zegt dat ik eigenlijk eerst moet uitbollen tot ik in lage toeren zit en dan terugschakelen zonder de rem te gebruiken. Ik heb echter mijn rijexamen al gedaan en ik heb dit toen gedaan met mn rem tegelijkertijd indrukken was er wel niet door maar dit was niet de reden.

Nu is mijn vraag dus wat het beste is, het terugschakelen doen zonder remmen terwijl terugschakelen of maakt het niet zo veel uit dat ik dit doe behalve het feit dan dat dit soms wat hakkelig is?

Alvast bedankt :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Remmen tijdens het terugschakelen

Bericht door de rijprof »

Veel hangt af van hoeveel ruimte je hebt.
Meestal begin je met gas los, dan remmen en als je in lagere toerentallen komt, kun je terugschakelen.

Je hoeft niet elke versnelling te overlopen tijdens het terugschakelen.
Vaak kun je remmen en van 5de naar 3de of 2de naargelang de snelheid.
5-4-3-2 en 1 is niet meer van deze tijd.

De oorzaak van het hakkelig terugschakelen is vaak:
- te vroeg bij te hoog toerental
- ontkoppelen zonder de rem. (de auto vliegt een beetje door)
- te snel koppeling los nadat je teruggeschakeld hebt

Met lichte rem gaat het terugschakelen en koppelen iets vloeiender en is ook veiliger omdat de remlichten werken en je voet al op de juiste plaats staat, mocht er iets onverwachts gebeuren.
mijn mama zegt dat ik dit soms nogal hakkelig doe, ze zegt dat dit komt doordat ik tijdens het terugkoppelen mn rem tegelijkertijd induw
Tegelijkertijd? Liever niet doen.
Beter éérst remmen, dan heb je al controle en kun je mooi de rem doseren. Dan pas bij lagere toerentallen ontkoppelen en terugschakelen.
Terwijl je nog steeds remt, haal je de koppeling rustig omhoog (aan het aangrijpingspunt een half secondje stilhouden).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Fredins0n
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2020, 14:45

Re: Remmen tijdens het terugschakelen

Bericht door Fredins0n »

oke heel fel bedankt

Dus als ik het juist begrijp is het eerst gas loslaten, dan remmen zodat je in een lager toerenaantal zit, en dan terugschakelen zonder je rem in te houden terwijl je terugschakelt?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remmen tijdens het terugschakelen

Bericht door Benny Stinkens »

Fredins0n schreef: 31 okt 2020, 23:16 oke heel fel bedankt

Dus als ik het juist begrijp is het eerst gas loslaten, dan remmen zodat je in een lager toerenaantal zit, en dan terugschakelen zonder je rem in te houden terwijl je terugschakelt?
Bijna goed :idea:
De rijprof schreef:Beter éérst remmen, dan heb je al controle en kun je mooi de rem doseren. Dan pas bij lagere toerentallen ontkoppelen en terugschakelen.
Terwijl je nog steeds remt, haal je de koppeling rustig omhoog (aan het aangrijpingspunt een half secondje stilhouden).
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Remmen tijdens het terugschakelen

Bericht door de rijprof »

Waarom zou je het rempedaal loslaten bij het terugschakelen? (tenzij je héél veel ruimte hebt)
Remmen, rem los, remmen, rem los, remmen, rem los geeft inderdaad hakkelige golfbewegingen.
Met een juist gedoseerde, continue rem verloopt het vertragen, in combinatie met terugschakelen, veel soepeler en gelijkmatiger.

Blijf gewoon remmen terwijl je ontkoppelt en terugschakelt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remmen tijdens het terugschakelen

Bericht door Inazuma »

Fredins0n schreef: 31 okt 2020, 14:50 Nu is mijn vraag dus wat het beste is, het terugschakelen doen zonder remmen terwijl terugschakelen of maakt het niet zo veel uit dat ik dit doe behalve het feit dan dat dit soms wat hakkelig is?
Als je niet tegelijk met de voet aan het remmen bent wanneer je wil terugschakelen, zal je gas moeten bijgeven ...

Als je pas tegen lage toerentallen terugschakelt, en terwijl je met de voet verder remt, ga je normaal weinig of niets voelen van het terugschakelen.

Als je bij wat hogere toerentallen wil terugschakelen ('t gaat bergaf, of net bergop, je hoeft niet verder te vertragen, ...) zal je gas moeten bijgeven terwijl je terugschakelt
Plaats reactie