vraag 12560

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
anoniem567

vraag 12560

Bericht door anoniem567 »

In vraag 12560 wordt gevraagd welke stop de vloeistof voor de ruitenwissers bevat. Ik vind deze foto enorm onduidelijk, ik snap dus niet hoe ik op deze foto moet interpreteren welke stop voor wat dient... Hoe kan ik zien welke vloeistof er waar staat zonder de dop duidelijk te zien?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 12560

Bericht door GRO »

Als je met uw code gratis ons praktijkboek hebt gedownload, en je kijkt daar even in, dan zie je foto's van alles onder de motorkap.
kris.deboeck

Re: vraag 12560

Bericht door kris.deboeck »

Ik kan me vinden in de opmerking hierboven, de foto is niet duidelijk. Ik rij al 25 jaar met de wagen en heb al verschillende wagens gehad. De dop voor ruitenwisservloeistof staat niet systematisch op dezelfde plaats onder de motorkap. Als je de emblemen op de doppen niet kan lezen op de foto, dan kan je deze vraag onmogelijk correct beantwoorden.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: vraag 12560

Bericht door Rafael »

Lukt het ook niet met eliminatie? :wink: Je kan toch vrij simpel 1 (oliedop) en 4 (oliepeilstok) uitsluiten. Nummer 2 is een te klein potje om ruitensproeier te zijn en ook eentje waarvan je het niveau kan zien: remolie. 3 is ongeveer half gevuld en een potje waarvan je het niveau ook goed moet kunnen zien: koelvloeistof. Dan blijft er nog over nummer 5, een geel (ook vaak blauw) dopje, meestal vrij makkelijk te bereiken en waarvan het directe niveau zien niet heel belangrijk is. Het hoeft niet altijd zo simpel te zijn als gewoon een icoontje herkennen :D In het echt zou het dus nog ietsje simpeler zijn.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 12560

Bericht door de rijprof »

Als je de symbolen op de doppen niet kan lezen op de foto, dan kan je deze vraag onmogelijk correct beantwoorden.
Je hebt gelijk. De foto laat niet duidelijk het symbool zien, maar via eliminatie kom je er ook.
En je kunt ook niet zien dat het een lichtblauwe vloeistof moet zijn.
Afbeelding
Eliminatie dan maar.
1 is de vulstop van de motor (motorolie).
2. klein potje met zwarte dop (remvloeistof).
3. Reservoir met 'roze vloeistof' = koelvloeistof.
4. is geen reservoir (oliepeilstok).
Wat schiet er nog over?
Maar je hebt zeker een punt dat het symbool niet duidelijk is.
Afbeelding
Afbeelding
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 12560

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 20 feb 2021, 17:52 En je kunt ook niet zien dat het een lichtblauwe vloeistof moet zijn.
Hoho ...

Dat moet helemaal geen blauwe vloeistof zijn.
Ik heb ook roze staan.
En dat is géén koelvloeistof.

3. Reservoir met 'roze vloeistof' = koelvloeistof.

Geen kleuren koppelen aan de functie, want dergelijke koppeling bestaat er niet.

Koelvloeistof kan roze, geel, blauw, groen, blauwgroen, oranje, ... zelfs kleurloos zijn.

De kleur betekent (voor de consument / bestuurder) in principe niets.
Mag je nooit gebruiken om te zien wat het is.
Noch om te zien wat je er mag bij gieten - altijd kijken wàt er in de bus zit, en voor welke merken de fabrikant van koelvloeistof deze vrijgegeven heeft.

De roze van VAG komt van een fiasco waarbij de koelvloeistof niet compatibele onderdelen in koelcircuit aantastte ... de roze werd dan voor VAG de compatibele variant (van bijna hetzelfde product)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 12560

Bericht door de rijprof »

Ok, wist ik niet... :oops:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie