gratis oefenvragen: vraag 213

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
FeD

gratis oefenvragen: vraag 213

Bericht door FeD »

Hallo

Ik vind nergens terug waarom je een fietser in de bebouwde kom mag passeren met slechts een zijdelingse afstand van 1 meter ipv 1,5 meter. Dit zou zogezegd in les 16 terug te vinden zijn, zegt de vraag...
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: gratis oefenvragen: vraag 213

Bericht door Rafael »

Klopt, staat in les 15 in plaats van 16. Misschien wel even de lessen doornemen vooraleer je vragen begint op te lossen :wink:
enaya
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 aug 2020, 12:42

Re: gratis oefenvragen: vraag 213

Bericht door enaya »

Net opgezocht omdat ik hier uitkwam toen ik hetzelfde vermoeden had dat dit niet klopt. Is idd gewoon 1,5 m!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: gratis oefenvragen: vraag 213

Bericht door Inazuma »

enaya schreef: 20 aug 2020, 12:47 Net opgezocht omdat ik hier uitkwam toen ik hetzelfde vermoeden had dat dit niet klopt. Is idd gewoon 1,5 m!
Binnen de bebouwde kom is het minstens 1 (één) meter :!:

Is al jàren zo ...


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 3-art40ter

Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.
(...)
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Buiten de bebouwde kom bedraagt de zijdelingse afstand ten minste 1,5 meter.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: gratis oefenvragen: vraag 213

Bericht door Rafael »

enaya schreef: 20 aug 2020, 12:47 Net opgezocht omdat ik hier uitkwam toen ik hetzelfde vermoeden had dat dit niet klopt. Is idd gewoon 1,5 m!
De vraag is juist, jouw vermoeden én opzoekwerk is dus fout. Staat ook correct in les 15 zoals ik eerder zei, en zie de post van Inazuma voor het wettelijk kader moest je nog steeds twijfelen.
Gast

Re: gratis oefenvragen: vraag 213

Bericht door Gast »

Rafael schreef: 30 jul 2020, 16:33 Klopt, staat in les 15 in plaats van 16. Misschien wel even de lessen doornemen vooraleer je vragen begint op te lossen :wink:
Beste Rafael,

Ik wil je er wel even op wijzen dat dit NIET in de video van les 15 gezegd wordt en het NIET in het handboek staat.
Je kan het alleen terug vinden in de tekstjes onder het filmpje, maar die zijn niet verplicht te gebruiken als je een handboek hebt gekocht.
Dat is er namelijk net voor de mensen die niet graag via een computerscherm (tekst) leren...

Best even wachten met commentaar geven tot je jouw feiten checkt. ;)
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: gratis oefenvragen: vraag 213

Bericht door Rafael »

Gast schreef: 21 aug 2020, 11:31 Beste Rafael,

Ik wil je er wel even op wijzen dat dit NIET in de video van les 15 gezegd wordt en het NIET in het handboek staat.
Je kan het alleen terug vinden in de tekstjes onder het filmpje, maar die zijn niet verplicht te gebruiken als je een handboek hebt gekocht.
Dat is er namelijk net voor de mensen die niet graag via een computerscherm (tekst) leren...

Best even wachten met commentaar geven tot je jouw feiten checkt. ;)
1) Ik verwijs naar les 15, les 15 is te vinden op de website. Hier staat dit duidelijk in en als je de leermethode volgt dan weet je dat de video's niet alles omvatten en je ook de les moet lezen.

2) Een handboek kan vandaag up to date zijn en morgen verouderd. Daarom dat er aan jouw handboek ook een website gelinkt is. Daar vind je de aanpassingen terug. Die vind je onder "Varia" > "Aanpassingen". Check je dan de aanpassingen van juni 2019, dan is het eerste wat je ziet... toch niet die afstand zeker? :D

Best even wachten met te proberen iemand te corrigeren, als je de klepel niet weet hangen :wink:
Plaats reactie