Verward over vraag 11042

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
ElineVH
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jul 2020, 16:44

Verward over vraag 11042

Bericht door ElineVH »

Volgens mij een 'sneaky' vraag:

Afbeelding: Een groene auto rijdt voorbij een bord dat wil zeggen "u verlaat de bebouwde kom". Er wordt gevraagd:

"Mag de donkergroene auto voorbij het bord 70 km/uur rijden?

A. Ja.
B. Ja, maar alleen in het Vlaamse gewest.
C. Neen"

Mijn gedachtegang: Ja, dat mag - hij verlaat immers de bebouwde kom, en in het Vlaams gewest mag je dan 70 rijden. Dus ik klik B aan. Nu blijkt het antwoord A te zijn, met volgende uitleg:

"De maximaal toegelaten snelheid op gewone wegen buiten de bebouwde kom = in Vlaanderen: 70 km/uur. In Wallonie en Brussels gewest: 90 km/uur.
Het is dus nergens verboden 70 km/uur te rijden."
Maar in mijn ogen zijn zowel A als B juist. Kan iemand wat meer toelichten? :mrgreen:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verward over vraag 11042

Bericht door Benny Stinkens »

B is niet juist :idea:

In het Waals gewest mag je maximum 90km/u rijden.

De vraag is echter niet wat je maximum mag rijden :idea:
Je mag dus ook 70 km/u rijden in het Waals gewest. :wink:

Zolang je onderstaande regel daar niet mee overtreed:
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Verward over vraag 11042

Bericht door Gast »

Aha! Bedankt voor de verduidelijking! Op de foto stond ook nog de naam van een gemeente, en die was Vlaams. Daarom toch wel een doordenkertje ;-)
Plaats reactie