vraag 2628

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
emilia1567

vraag 2628

Bericht door emilia1567 »

Wat betekenen deze wegmarkeringen dan wel?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 2628

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
VRAAG:
Deze pijlen maken mij duidelijk dat ik naar de rijstrook rechts van mij moet rijden. Wanneer ik dit doe, heb ik voorrang op bestuurders die rechts van mij komen aangereden.

A/Niet juist
B/Juist
C/Ik heb enkel voorrang op bestuurders van motorfietsen
77.2. De onderbroken streep die het naderen van een doorlopende streep aankondigt mag aangevuld worden met witte rijstrookverminderingspijlen.

Deze pijlen kondigen een vermindering van het aantal rijstroken aan die in de gevolgde richting mogen gebruikt worden.
Afbeelding
De rijstrookverminderingspijlen duiden aan dat de rijstrook ophoudt, maar regelt niet de voorrang.
Een bestuurder die van rijstrook verandert, doet een manoeuvre en moet voorrang verlenen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 2628

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 26 jul 2020, 16:04
De rijstrookverminderingspijlen duiden aan dat de rijstrook ophoudt, maar regelt niet de voorrang.
Een bestuurder die van rijstrook verandert, doet een manoeuvre en moet voorrang verlenen.
Indien de situatie omgekeerd is, en de rechter rijstrook moet opschuiven naar de linkse, terwijl er geen voorrangsborden staan om de voorrang regelen, dan verandert de voorrang wél ...

Het Hof van Cassatie heeft al jàren geleden geoordeeld dat de verandering van rijstrook in dat geval geen manoeuvre is, maar gedwongen volgen van de rechterrand van de rijbaan, en gedwongen naar de andere rijstrook door wegmarkeringen ... en dat men daarbij voorrang heeft indien dat van rechts naar links gebeurt.


Gesteld dat men niet in de situatie zit waarin ritsen van toepassing is ...
Plaats reactie