Verschil vraag 10971 en 12556

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Verbeke

Verschil vraag 10971 en 12556

Bericht door Verbeke »

Beste

Ik zit wat vast bij de vragen 10971 en 12556. Beide vragen gaan over een bebouwde kom met 2 rijstroken in elke rijrichting.
Bij vraag 10971 mag je op de linkerrijstrook blijven rijden, terwijl bij vraag 12556 er enkel op de linkerrijstrook mag gereden worden indien je wat verder links wil afslaan. Waar zit het verschil juist want bij vraag 10971 had ik aangeduid dat het enkel mag als je wat verder linksaf wil en dat werd fout gerekend?

Alvast bedankt voor de verduidelijking
Met vriendelijke groeten
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Verschil vraag 10971 en 12556

Bericht door Benny Stinkens »

Bij vraag 12556 staat dat je 2 rijstroken hebt in jouw rijrichting.
Er staat niet 2 rijstroken in beide rijrichtingen :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Verschil vraag 10971 en 12556

Bericht door Gast »

En wat is dan het verschil tussen vraag 10971 en 10972? Want volgens bovenstaande uitleg zou ik dan denken dat in beide situaties je mag kiezen welke rijstrook je neemt?
Wat ook zo is :wink:
deze 2 vragen spreken elkaar tegen, de 2 vorige niet.

@ GRO dit zou eens bekeken moeten worden.

9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.


De wettekst heeft het wel over het feit dat je alleen maar links kan blijven rijden als het je bestemming beantwoordt, maar dat hoeft niet noodzakelijk links af slaan te zijn.
Plaats reactie