3393

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
linca
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2020, 21:36

3393

Bericht door linca »

Als de voetganger hier naar boven zou oversteken in plaats van naar links dan heeft hij voorrang als ik naar rechts wil afslaan en een manoeuvre maak.

In dit geval gaat hij naar links en mag ik doorrijden omdat er geen zebrapad is, maar wat als ik in dit geval naar rechts afsla en een manoeuvre maak? Mag ik dan nog altijd gewoon doorrijden omdat wanneer ik hem voorbij rij rechtdoor ga en mijn manoeuvre naar rechts nog moet maken?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 3393

Bericht door Benny Stinkens »

linca schreef: 04 jun 2020, 02:29 Als de voetganger hier naar boven zou oversteken in plaats van naar links dan heeft hij voorrang als ik naar rechts wil afslaan en een manoeuvre maak.

Geen van beide maakt in dit geval een manoeuvre :idea:
De voetganger is diegene die rechtdoor gaat (dit is dus niet oversteken) en jij bent diegene die afslaat.
Recht doorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer :idea:

linca schreef: 04 jun 2020, 02:29 In dit geval gaat hij naar links en mag ik doorrijden omdat er geen zebrapad is, maar wat als ik in dit geval naar rechts afsla en een manoeuvre maak? Mag ik dan nog altijd gewoon doorrijden omdat wanneer ik hem voorbij rij rechtdoor ga en mijn manoeuvre naar rechts nog moet maken?
De voetganger gaat in dit geval oversteken (dat is een manoeuvre)
Jij gaat rechts afslaan (dat is een gereglementeerde beweging)
De beweging heeft op dit moment voorrang op het manoeuvre. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 3393

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
zelfs zonder oversteekplaats!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
linca
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2020, 21:36

Re: 3393

Bericht door linca »

Ik begrijp het denk ik.
Ik heb dus voorrang in mijn tweede voorbeeld omdat ik al op de rijbaan ben waar de voetganger wil oversteken.

Bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 3393

Bericht door de rijprof »

linca schreef: 04 jun 2020, 12:15 Ik begrijp het denk ik.
Ik heb dus voorrang in mijn tweede voorbeeld omdat ik al op de rijbaan ben waar de voetganger wil oversteken.

Bedankt!
geen voorrang als je afslaat!

In haar voorbeeld wel :idea:
Eerst naar de foto kijken, dan pas oordelen aub.

Afbeelding

Als de bestuurder van de motorfiets hier rechts afslaat heeft hij nog steeds voorrang op de voetganger die de rijbaan gaat oversteken. :idea:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie