Stilstaan

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
linca
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2020, 21:36

Stilstaan

Bericht door linca »

Mag ik stilstaan voor een bocht of helling als de rijbaan onderverdeeld is in 2 rijstroken door een volle witte lijn?
In de theorie staat het uitgelegd met een onderbroken lijn dus daarom dat ik niet zeker ben.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Stilstaan

Bericht door Benny Stinkens »

Dit heeft zelfs niets met een lijn te maken. :idea:
Stilstaan en parkeren zijn verboden op de rijbaan wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is. :idea:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
linca
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2020, 21:36

Re: Stilstaan

Bericht door linca »

Ik had gelezen dat je niet mag inhalen op een helling/bocht maar als er 2 rijstroken zijn in jou richting + doorlopende witte lijn met een rijstrook voor tegenliggend verkeer mocht het wel, daarom was ik verward.

Bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Stilstaan

Bericht door de rijprof »

Als je stilstaat (of parkeert) voorbij een onoverzichtelijke bocht/helling, kan er een bestuurder achter op jouw auto knallen.
Als je stilstaat (of parkeert) vóór een onoverzichtelijke bocht/helling, dwing je de achteropkomende bestuurder om risicovol jouw auto voorbij te rijden met de kans op een frontale botsing.
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod > 6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;
Als je inhaalt nabij een onoverzichtelijke bocht/helling, kan er een tegenkomende bestuurder frontaal op jouw auto knallen.
Artikel 17. Inhaalverbod > 3° bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt;
Als je inhaalt nabij een onoverzichtelijke bocht, waar een doorlopende streep de tegengestelde rijstrook scheidt, is dat toegelaten op voorwaarde dat niemand de doorlopende streep overschrijdt.
Het hangt er dus ook vanaf hoe breed jouw rijstrook is, om in te halen zonder de doorlopende streep te overschrijden.
Een (brom-)fiets of motorfiets zou soms wel kunnen ingehaald worden en als het héél breed is, kan een auto of tractor inhalen soms ook.
In theorie mag het, maar in de praktijk zou ik geen onnodige risico's nemen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
linca
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2020, 21:36

Re: Stilstaan

Bericht door linca »

Bedankt
Plaats reactie