Hervatting rijopleiding B na 7 jaar inactief

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
dimitrim
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2020, 21:50

Hervatting rijopleiding B na 7 jaar inactief

Bericht door dimitrim »

Beste,

Ik heb een vraag ivm. het verkrijgen van een rijbewijs B van mijn zoon.
Op 17-jarige leeftijd heeft hij het theorie examen B succesvol afgelegd, maar nooit voortgezet in de praktijk.
Nu, 7 jaar later, is hij 24 jaar oud en is dit theorie examen (uiteraard) vervallen.

Het spreekt voor zich dat hij nu opnieuw voor het theorie-examen dient te slagen.

Mijn vraag is;
Wat moet hij precies doen om het rijbewijs B te behalen na het theorie-examen, en in welke mate is het mogelijk te oefenen met mij als begeleider?
Zijn er wettelijk verplichte uren rijschool te volgen alvorens het praktijkexamen aan te vatten?

Alvast bedankt voor de informatie.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Hervatting rijopleiding B na 7 jaar inactief

Bericht door GRO »

Als uw zoon de theorie via onze site leert, dan kan hij meteen gratis ons praktijkboek downloaden. Daar vindt u op al uw vragen een uitgebreid antwoord.

- Theorie examen afleggen
- VR gaan halen (36 m of 18 m)
- U kunt begeleider zijn als u aan de voorwaarden voldoet.
- Hij moet minimum 3 maanden oefenen voor praktijkexamen kan afgelegd worden.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Hervatting rijopleiding B na 7 jaar inactief

Bericht door Inazuma »

dimitrim schreef: 24 mei 2020, 22:04 Nu, 7 jaar later, is hij 24 jaar oud en is dit theorie examen (uiteraard) vervallen.
Hij begint gewoon volledig opnieuw ...

Wat moet hij precies doen om het rijbewijs B te behalen na het theorie-examen, en in welke mate is het mogelijk te oefenen met mij als begeleider?
Er is veel en tegelijk ook weer niets veranderd sinds vorige keer:
Na theorie, een voorlopig rijbewijs B aanvragen
Minstens 3 maanden rondrijden, en praktijkexamen doen.

Voorlopig rijbewijs is:
- Of met 1 of 2 begeleider(s), vermeld op voorlopig rijbewijs, 36 maanden geldig

- Of zonder begeleider, na minstens 20 uur (erkende) rijschoolopleiding, 18 maanden geldig


Begeleider moet 8 jaar of langer rijbewijs B hebben
Moet officieel in België wonen
Mag niet vervallen zijn van het recht op sturen, of de afgelopen 3 jaar vervallen geweest zijn (dit is na vonnis rechtbank)
Mag in het afgelopen jaar, geen andere leerling begeleid hebben (er zijn uitzonderingen in familiale kring)
Moet vooraan zitten

Op de laatste 2 bepalingen na, geldt dat ook voor wie meerijdt met een leerling met voorlopig rijbewijs B zonder begeleider.
Zijn er wettelijk verplichte uren rijschool te volgen alvorens het praktijkexamen aan te vatten?
Niet met begeleider

20 uur minimum voor voorlopig rijbewijs zonder begeleider
dimitrim
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2020, 21:50

Re: Hervatting rijopleiding B na 7 jaar inactief

Bericht door dimitrim »

Bedankt voor de reacties, het is me nu duidelijk.
Reden tot verwarring was dat ik me waande te herinneren dat na het verlopen van het theoretisch rijbewijs er verplichte rijschool gevolgd diende te worden.
Bedankt voor de opheldering.
Plaats reactie