441

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
luizabkh
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2020, 17:19

441

Bericht door luizabkh »

Dit is vraag 441
Mag de bestuurder van de rode auto de blauwe links inhalen?

Rode auto Links op de rijbaan , met een doorgetrokken lijn, daarnaast onderbroken lijn. Blauwe auto op rechterbaan aan zijn kant onderbroken witte lijn

nu is mijn vraag wat het juiste antwoord hierop is.
je mag toch niet inhalen over een doorgetrokken lijn?
dus heb ik een nee geantwoord en dit was fout
LES 16 – ‘Inhalen’.
De witte onderbroken streep is langs jouw kant.
Je mag er dus over rijden om een voertuig links in te halen.
Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?
want snap het echt niet meer. :?: terwijl dat de vraag duidelijk is mag de Rode auto...? of wilt inhalen het zelfde zeggen als voorbijrijden? wat ik niet snap is dat ze over de rode auto bezig zijn die aan de linker kant met een doorgetrokken bezig zijn en dan zeggen ze onderbroken lijn is aan mijn kant maar ik ben de blauwe auto, maar de vraag gaat over de rode auto?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 441

Bericht door GRO »

De afbeelding bij die vraag is natuurlijk geen film, waarbij je de hele inhaalbeweging ziet, beginnende dat de rode auto eerst achter de blauwe reed, daarna zich naar de linkse rijstrook begaf, vervolgens inhaalde en dan weer terug naar de rechtse rijstrook rijdt, om dan voor de blauwe te rijden.
De rode mocht inhalen, want toen hij nog achter de blauwe auto reed, was links van hem een onderbroken witte streep.
luizabkh
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2020, 17:19

Re: 441

Bericht door luizabkh »

hartelijk bedankt voor het antwoord het is duidelijk nu
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 441

Bericht door de rijprof »

De rode mocht inhalen, want toen hij nog achter de blauwe auto reed, was links van hem een onderbroken witte streep.
Zelfs al was het continu een onderbroken + doorlopende streep zou inhalen niet verboden zijn.
wegcode.be schreef:Afbeelding
72.4. Wanneer een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.

De bestuurders die deze strepen overschreden hebben om in te halen mogen ze evenwel opnieuw overschrijden om hun normale plaats op de rijbaan te hernemen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie