les 18 fietsers;bromfietsen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Camille
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 apr 2020, 17:20

les 18 fietsers;bromfietsen

Bericht door Camille »

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje ivm les 18. Er staat dat wanneer het licht met het silhouet van een fiets zichtbaar is, dit geldt voor zowel fietsers als tweewielige bromfietsen. Vervolgens staat er in de theorie een groen licht met het silhouet van een fiets met vier pijlen rond: fietsers mogen dan in elke richting rijden, maar waarom geldt dit niet voor tweewielige bromfietsen?

Ook voor de borden b22 en b23 twijfelde ik een beetje: gelden deze enkel voor fietsers, of ook voor tweewielige bromfietsen?

Alvast bedankt om me verder te helpen!

Met vriendelijke groeten,
Camille
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: les 18 fietsers;bromfietsen

Bericht door Inazuma »

Camille schreef: 15 apr 2020, 14:37 Ik had een vraagje ivm les 18. Er staat dat wanneer het licht met het silhouet van een fiets zichtbaar is, dit geldt voor zowel fietsers als tweewielige bromfietsen. Vervolgens staat er in de theorie een groen licht met het silhouet van een fiets met vier pijlen rond: fietsers mogen dan in elke richting rijden, maar waarom geldt dit niet voor tweewielige bromfietsen?
Goed opgemerkt.

Simpel:
Omdat de wetgever te dom is om te helpen donderen :!:

Dit is door zowat ganse Kamer goedgekeurd
Geen kat die er bij stilstond dat op een fietspad ook wel eens bromfietsen (moeten) rijden.
En dat met hun domme formulering, die lichten niet voor bromfietsers gelden ...

Gaat zelfs verder:
Want ook de rode lichten met pijltjes rond, gelden niet voor bromfietsen ...
GRO
Administrator
Berichten: 12746
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: les 18 fietsers;bromfietsen

Bericht door GRO »

Omdat de wetgever te dom is om te helpen donderen.
Het grote probleem van onze wegcode.
Camille
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 apr 2020, 17:20

Re: les 18 fietsers;bromfietsen

Bericht door Camille »

Dus als ik het goed begrijp geldt het groene licht met silhouet van een fietser en de vier pijlen rond én de borden b22, b23 enkel voor fietsers en niet voor bromfietsen, maar een gewoon licht met het silhouet van een fietser geldt wel voor fietsers en bromfietsen?

misschien is dit niet iets wat zo specifiek gevraagd wordt, maar ik dacht, beter zeker zijn! :)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: les 18 fietsers;bromfietsen

Bericht door Inazuma »

Camille schreef: 17 apr 2020, 15:12 Dus als ik het goed begrijp geldt het groene licht met silhouet van een fietser en de vier pijlen rond én de borden b22, b23 enkel voor fietsers en niet voor bromfietsen,
Inderdaad,

Die gelden voor fietsers (en daarmee gelijkgestelde weggebruikers, zoals met voortbewegingstoestel, of rijwiel )


Er is nog een bepaling waar het fietssilhouet enkel op de fietsers slaat:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /243-art61

Artikel 61. Driekleurige verkeerslichten
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

8° Wanneer de lichten het verlichte silhouet van een fiets en een voetganger voorstellen, gelden deze lichten enkel voor fietsers en voetgangers.


maar een gewoon licht met het silhouet van een fietser geldt wel voor fietsers en bromfietsen?
Inderdaad


deze regel geldt dan ook weer voor fiets én 2 wielige bromfietsen

9° wanneer een bijkomend oranjegeel knipperend licht met een fietssilhouet en met een oranjegele knipperende pijl tegelijk met een rood licht of een oranjegeel licht brandt, betekent dit dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen alleen in de richting die door de pijl wordt aangeduid mogen verder rijden, op voorwaarde dat voorrang verleend wordt aan de bestuurders die op regelmatige wijze uit andere richtingen komen en aan voetgangers.

Afbeelding

misschien is dit niet iets wat zo specifiek gevraagd wordt, maar ik dacht, beter zeker zijn! :)
Goed bezig :wink: :!:
Plaats reactie