vraag 969 (weg voorbehouden voor)

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Mellyora

vraag 969 (weg voorbehouden voor)

Bericht door Mellyora »

hallo

Als er een blauw aanwijzingsbord staat met een voetganger, fietser en ruiter dan is die weg voorbehouden voor deze weggebruikers. In de theorie staat dat je er 30 km/u mag rijden maar volgens de oefenvragen mag je er helemaal niet rijden. Mag je er nu wel of niet rijden, of enkel in bepaalde omstandigheden (bv. je woont in die straat of prioritaire voertuigen)?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt,
Mellyora
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 969 (weg voorbehouden voor)

Bericht door Inazuma »

Mellyora schreef: 14 apr 2020, 09:34 Als er een blauw aanwijzingsbord staat met een voetganger, fietser en ruiter dan is die weg voorbehouden voor deze weggebruikers. In de theorie staat dat je er 30 km/u mag rijden maar volgens de oefenvragen mag je er helemaal niet rijden. Mag je er nu wel of niet rijden, of enkel in bepaalde omstandigheden (bv. je woont in die straat of prioritaire voertuigen)?
Je leert theorie voor rijbewijs B ...
Je rijdt dus met een gewone personenwagen


Dat wil zeggen dat je die weg niet in mag, tenzij op basis van de uitzonderingen die daarbij gelden:
(let op dat een bewoner bezoeken per auto, eigenlijk verboden is tenzij je wat komt leveren ...)


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 2quinquies

Deze wegen mogen evenwel ook gevolgd worden door :
-de prioritaire voertuigen

op basis van een vergunning afgegeven door de beheerder van deze wegen of zijn gemachtigde, onder de door hem vastgestelde voorwaarden :

-de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen;
-de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers;
-de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis.
NOoByet

Re: vraag 969 (weg voorbehouden voor)

Bericht door NOoByet »

Hoi, vraagje: Ik studeerde helaas eerst via de website van Vlaanderen (VSV)... Daar is helaas duidelijk niet alles up to date. Het viel me op dat er bij hun oefenvragen gesteld werd dat je als bewoner deze baan wel in mag.
Klopt dat?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 969 (weg voorbehouden voor)

Bericht door GRO »

Je mag in principe met jouw auto niet in deze straat rijden, tenzij je onder de uitzonderingen valt.
Een van die uitzonderingen is dat jij in die straat woont. (Je zult dat dus bij een eventuele controle moeten kunnen aantonen).
Je mag er bijvoorbeeld met jouw auto niet in, om je vriendin te gaan bezoeken die in die straat woont.
Plaats reactie