Voorbehouden weg - passagier halen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Voorbehouden weg - passagier halen

Bericht door Ebu26 »

Laten we zeggen dat ik iemand moet gaan halen die zich in een voorbehouden weg bevind, ik zie deze bord:
Afbeelding
Mag ik dan deze weg wel in? Of moet die persoon naar mij stappen en de voorbehouden weg verlaten zodat ik hem kan laten instappen? Want ik lees dat “voertuigen van en naar aangrenzende percelen” toegelaten zijn in die voorbehouden weg, maar ik begrijp niet wat “aangrenzende percelen” betekent en heb geen goede uitleg gevonden hierover :(
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorbehouden weg - passagier halen

Bericht door Inazuma »

Aangrenzende percelen zijn gronden, of woningen, bedrijven , instellingen gevestigd op gronden die naast deze weg liggen


Soms zal je daarachter nog lezen "en enkel langs daar bereikbaar zijn" ... maar dat staat dus niet in de voorwaarden.


Jij begeeft je naar perceel X om daar Y op te pikken
Je mag de weg dus oprijden
En weer gebruiken om perceel te verlaten
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Voorbehouden weg - passagier halen

Bericht door Ebu26 »

Geld dit ook voor voorbehouden wegen zonder tractor icoon voor landbouwvoertuigen?
Afbeelding F99a

Afbeelding F99b

Want ik lees hier in de handboek Rijbewijs B van de VAB dat er blijkbaar een onderscheiding is tussen:
Voorbehouden wegen voor fietsers, voetgangers, ruiters en speed pedelecs
en
Voorbehouden wegen voor landbouwvoertuigen, fietsers, voetgangers, ruiters en speed pedelecs

Regels voor alle twee zijn bijna hetzelfde, enige verschil dat ik zie tussen de twee is dat bij voorbehouden wegen voor landbouwvoertuigen (met tractor icoon) staat geschreven dat voertuigen van en naar aangrenzende percelen en drie-en vierwielers zonder motor toegelaten zijn, wat niet het geval is voor voorbehouden wegen zonder landbouwvoertuigen (tractor icoon)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorbehouden weg - passagier halen

Bericht door Inazuma »

Ebu26 schreef: 13 mar 2020, 19:03 Geld dit ook voor voorbehouden wegen zonder tractor icoon voor landbouwvoertuigen?
Neen

Zijn idd 2 borden met zelfde uitzicht en nagenoeg dezelfde regeling ... maar niet volledig
Simpel màg niet in België ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 2quinquies

Toegang is enkel mits toelating, voor voertuigen van de aanwonenden (!) en hun leveranciers
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorbehouden weg - passagier halen

Bericht door Inazuma »

Inazuma schreef: 13 mar 2020, 01:37 Aangrenzende percelen zijn gronden, of woningen, bedrijven , instellingen gevestigd op gronden die naast deze weg liggen


Soms zal je daarachter nog lezen "en enkel langs daar bereikbaar zijn" ... maar dat staat dus niet in de voorwaarden.


Jij begeeft je naar perceel X om daar Y op te pikken
Je mag de weg dus oprijden
En weer gebruiken om perceel te verlaten
De regelgeving voor de voorbehouden wegen mét landbouwvoertuigen erbij:


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... rt22octies
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Voorbehouden weg - passagier halen

Bericht door Ebu26 »

Heel erg bedankt Inazuma :)
Plaats reactie