onduidelijkheid vraag 11239

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
louisart4402

onduidelijkheid vraag 11239

Bericht door louisart4402 »

Beste

Betreffende vraag 11239. Tijdens het maken van de betaalde vragen van les 12, maakte ik blijkbaar een fout, maar de correctie geeft hierover geen verduidelijking.

"Op een verhooge inrichting mag je een fietser sowieso niet LINKS inhalen.
Op een verhoogde inrichting maakt een fietser zijn voornemen om linksaf te slaan tijdig genoeg kenbaar door een teken met de arm en begeeft hij zich daartoe naar links.
Mag je die fietser rechts inhalen?

A. Ja.
B. Ja, op voorwaarde dat je een zijdelingse tussenafstand laat van 1 meter.
C. Neen."

Hoewel dit nergens vermeld staat in de video of in het boek leek het mij logisch dat, als je niet links mag inhalen, je dat ook niet rechts mag doen ook al is er voldoende vrije afstand. Maar blijkbaar was mijn antwoord C foutief, als verbetering kreeg ik dit:
"JUIST: B
LES 12 - 'Snelheid'.
De maximaal toegelaten snelheid op een verhoogde inrichting is 30 km/uur.
Je mag niet LINKS inhalen."

Dit antwoord geeft duiding totaal naast de kwestie (er is niks gevraagd over snelheden of over links inhalen) en vooral geen antwoord op de eigenlijke vraag.
Mijn vraag: zoals ik uit het 'juiste' antwoord kan aflijden, mag ik de fietser wel langs rechts voorbijsteken met voldoende ruimte. Klopt dit? Zo ja, mag ik dan wel een fietser die duidleijk aangeeft naar rechts af te slaan langs links voorbij steken. Het antwoord lijkt mij 'neen', maar waarom mag dit dan wel ongekeerd.

Alvast Bedankt
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: onduidelijkheid vraag 11239

Bericht door Rafael »

Zie o.a. dit topic :wink:
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: onduidelijkheid vraag 11239

Bericht door Inazuma »

louisart4402 schreef: 27 feb 2020, 15:28 Hoewel dit nergens vermeld staat in de video of in het boek leek het mij logisch dat, als je niet links mag inhalen, je dat ook niet rechts mag doen
Als u in het verkeer uw eigen logica gaat toepassen, gaat u nog rare dingen tegenkomen ...

De meeste inhaalverboden, gaan over LINKS inhalen

Rechts inhalen is algemeen verboden
Behalve als de in te halen bestuurder zelf linksaf wil slaan
Dan bent u verplicht om RECHTS in te halen (als dat veilig kan uiteraard)
Plaats reactie