994

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Oschraep

994

Bericht door Oschraep »

In het handboek theorie staat op pagina 43 dat wanneer je binnen de bebouwde kom meer dan 30 km/uur sneller rijdt dan de maximaal toegelaten snelheid, dit bestraft kan worden met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar.

Wanneer ik echter de oefenvragen van hoofdstuk 6 wou oplossen kreeg ik de vraag (994): Je rijdt voorbij dit bord 73 km/uur. Wat zijn de gevolgen? (het bord = begin van bebouwde kom). De antwoordmogelijkheden hierbij waren:
A. Je zult enkel een geldboete krijgen.
B. Je riskeert een onmiddellijke tijdelijke intrekking van je rijbewijs.
C. De rechter zal een verval tot recht van sturen uitspreken.

Ik heb hierop geantwoord met A, aangezien 73 km/uur slechts 23 km/uur te snel is en geen 30 km/uur. Toch zegt het programma hierop dat dit antwoord foutief is en krijg ik volgende uitleg:
Je riskeert een onmiddellijke intrekking van je rijbewijs van zodra je méér dan 30 km/u te snel rijdt op autosnelwegen, autowegen en gewone wegen. Rij je echter in de bebouwde kom, een zone 30, of een woonerf meer dan 20 km/uur te snel, dan riskeer je ook een onmiddellijke intrekking.

Deze informatie is tegenstrijdig met wat er in het handboek vermeld staat. Welk van beide is het juiste antwoord?
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 994

Bericht door Rafael »

Er is een verschil tussen een verval van recht tot sturen en een onmiddellijke intrekking. Dat zijn 2 verschillende zaken, zie de theorie pagina, bijna onderaan, de gele kader.

Helpt dit je verder? :)
Oschraep

Re: 994

Bericht door Oschraep »

Jazeker! :D Bedankt!
Plaats reactie