Standlichten

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Standlichten

Bericht door DWB »

Enkele vragen m.b.t. standlichten:

1. Ik heb in het echte leven nog nooit iemand standlichten zien gebruiken - maar ik woon wel in de stad en kom 's nachts niet op het platteland. Worden die echt gebruikt?
2. Als je ze zou gebruiken, is je accu de volgende ochtend dan niet helemaal leeg?
3. Op de website las ik dat "Binnen een bebouwde kom mogen de standlichten en de rode achterlichten vervangen worden door een parkeerlicht". Die opmerking snap ik niet. Bij mijn auto alleen de standlichten aan of uit zetten. Ik kan niet ervoor kiezen om slechts de standlichten aan de rechterkant te doen branden. Wat wordt bedoeld met dit "parkeerlicht"?
4. Ik vermoed dat er een zinnetje uit de Wegcode ontbreekt op de pagina, want standlichten zijn niet nodig als de openbare verlichting toelaat het voertuig op minder dan 100 meter afstand op te merken. Volgens de tekst zoals hij er nu staat zouden standlichten (of het parkeerlicht) altijd vereist zijn.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Standlichten

Bericht door Benny Stinkens »

1. Ik heb in het echte leven nog nooit iemand standlichten zien gebruiken - maar ik woon wel in de stad en kom 's nachts niet op het platteland. Worden die echt gebruikt?
In België niet vaak, maar het kan.
2. Als je ze zou gebruiken, is je accu de volgende ochtend dan niet helemaal leeg?
Bij een goed onderhouden auto met een fatsoenlijke batterij niet, zeker niet als je auto's hebt met led verlichting.
3. Op de website las ik dat "Binnen een bebouwde kom mogen de standlichten en de rode achterlichten vervangen worden door een parkeerlicht". Die opmerking snap ik niet. Bij mijn auto alleen de standlichten aan of uit zetten. Ik kan niet ervoor kiezen om slechts de standlichten aan de rechterkant te doen branden. Wat wordt bedoeld met dit "parkeerlicht"?
Niet alle voertuigen hebben dit, je bent ook niet verplicht om parkeerlicht op je voertuig te hebben.
Vandaar ook dat er "mogen" staat en niet moeten.
4. Ik vermoed dat er een zinnetje uit de Wegcode ontbreekt op de pagina, want standlichten zijn niet nodig als de openbare verlichting toelaat het voertuig op minder dan 100 meter afstand op te merken. Volgens de tekst zoals hij er nu staat zouden standlichten (of het parkeerlicht) altijd vereist zijn.
De tekst in het rood zou dan fout zijn :idea:
Maar je hebt wel gelijk dat er iets ontbreekt. (Het onderstaande dus)
31.2. Het gebruik van de in artikel 31.1. voorgeschreven lichten is alleen verplicht wanneer de openbare verlichting niet toelaat het voertuig van op ongeveer 100 meter duidelijk te zien
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11333
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Standlichten

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: 20 jan 2020, 18:32
2. Als je ze zou gebruiken, is je accu de volgende ochtend dan niet helemaal leeg?
Bij een goed onderhouden auto met een fatsoenlijke batterij niet, zeker niet als je auto's hebt met led verlichting.
Je moet dat eens doen, Benny ...

Ik heb het 1x per ongeluk geflikt, en de dag nadien VAB mogen bellen ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Standlichten

Bericht door Benny Stinkens »

M.a.w. verplicht de wet ons om de batterij leeg te laten lopen als we een ganse nacht parkeren. :?:
En als deze leeggelopen is voor de nacht voorbij is staan we dan ook nog in overtreding. :(
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Standlichten

Bericht door de rijprof »

De bedoeling van parkeerlichten is eerder kortstondig gebruik.
B.v. als de auto op een donkere plaats geparkeerd staat en je gaat een uurtje wandelen, joggen of een wolf trachten te spotten.
Andere weggebruikers zien jouw auto dan beter staan.
Bij mijn auto alleen de standlichten aan of uit zetten. Ik kan niet ervoor kiezen om slechts de standlichten aan de rechterkant te doen branden. Wat wordt bedoeld met dit "parkeerlicht"?
Parkeerlicht is dat er slechts aan 1 zijde lichten branden. 1 wit vooraan en 1 rood achteraan.
Enkel toegelaten binnen de bebouwde.
Je moet de buitenkant te verlichten (de kant van de aslijn v.d. rijbaan), evenwijdig met de rijbaan parkeren en zonder aanhangwagen.
De batterij zal het iets langer uithouden, maar een volledige nacht zou ik niet durven aanraden.

Parkeerlicht aanzetten doe je bij de meeste auto's door de hendel van de richtingaanwijzer aan te zetten (links of rechts) en contact afzetten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie