Voorlopig rijbewijs 12M

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
TimDeKeersM
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2019, 13:36

Voorlopig rijbewijs 12M

Bericht door TimDeKeersM »

Casus:

Ik heb sinds 2013 een voorlopig rijbewijs van het type 36M (vervaldatum eind oktober 2016).
In januari 2015 heb ik, na het volgen van 20 uur praktijklessen, een 18M voorlopig rijbewijs aangevraagd en gekregen.
Deze laatste is eind juni 2016 verlopen.

Vraag:

Kan ik met het eerstgenoemde (36M) rijbewijs een nieuw rijbewijs van het type 12M aanvragen mits ik slaag voor het theoretisch rijexamen (reeds gebeurd) én mits het volgen van 6 uur praktijkles?
Ik kan me namelijk meer niet herinneren of ik dat het 36M-rijbewijs had moeten afgeven wanneer ik het rijbewijs van 18M had aangevraagd en ontvangen...

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs 12M

Bericht door Inazuma »

Je kan gewoon opnieuw beginnen
Je laatst uitgereikte voorlopige rijbewijs is immers meer dan 3 jaar geleden (juli, niet juni, 2016) vervallen.


Je moest beide voorlopige rijbewijzen al lang weer ingeleverd hebben ...
Dat van 36M bij omwisselen naar 18M
Dat van 18M na einde geldigheid


Door geklungel in de wetgeving kan je ook een voorlopig rijbewijs 12M aanvragen mits 6 uur opleiding, maar waarom zou je dat doen ?
Als men het al wil uitreiken, want dat was dus niet de bedoeling.
TimDeKeersM
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2019, 13:36

Re: Voorlopig rijbewijs 12M

Bericht door TimDeKeersM »

Dus ik kan enkel een voorlopig rijbewijs van het type 36M of 18M (mits 20 uur praktijklessen) aanvragen aangezien de 12M toch zal geweigerd worden, zelfs na 6 uur praktijklessen? :)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs 12M

Bericht door Inazuma »

TimDeKeersM schreef: 15 okt 2019, 11:39 Dus ik kan enkel een voorlopig rijbewijs van het type 36M of 18M (mits 20 uur praktijklessen) aanvragen aangezien de 12M toch zal geweigerd worden, zelfs na 6 uur praktijklessen? :)
Ik schrijf niet dat het geweigerd zàl worden

Puur wettelijk kan het immers uitgereikt worden
Ben eigenlijk benieuwd of men het ook gààt uitreiken in dergelijk geval, want dat was dus eigenlijk niet de bedoeling.

Tenzij je al 2 examenpogingen deed, moet je die 6 lesuren niet volgen.
Mag uiteraard altijd.
Voor een VRB B 12M moet het
Voor VRB 36M niet ...
Plaats reactie