Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
SBiebaut
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2018, 15:50

Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door SBiebaut »

Beste,

Ik ben gisteren gezakt omdat ik niet rechts reed. Ik heb al reeds een volgende datum, en om te zorgen dat ik niet zak heb ik een theorie vraag.

SITUATIE 1
Afbeelding

1. Ik ga het kruispunt op
2. Ik zorg ervoor dat ik zeker niet op de overrijdbare bedding blijf stilstaan
3. Ik wacht tot het verkeer van tegenovergestelde richting weg is
4. ik slaag af, en neem de richting die het best beantwoord aan mijn bestemming - wat de middenstrook ik.

Mijn vraag: Op een praktisch examen, is het best dat ik de meest rechtse rijstrook neem? over nog geen 50 meter weet ik dat de rechter rijstrook enkel naar rechts zal afslaan. Op een praktisch examen, als de begeleider niets zegt weet ik dat ik rechtdoor moet gaan. m.a.w. indien ik zo rechts mogelijk blijf rijden ga ik in een situatie komen waar ik - of rechts afsla als ik blijf doorrijden, - of ik van rijstrook moet veranderen om rechtdoor te blijven rijden. Ik weet niet of een examinator mij in zo een situatie zal zetten, maar ik wil bij mijn tweede poging al mijn slaagkansen verhogen.

SITUATIE 2
Afbeelding

1. Ik blijf op mijn rijstrook rijden
2. Ik blijf op dezelfde rijstrook

Mijn vraag: Hier krijg ik langs rechts een rijstrook erbij. Dien ik nu van rijstrook te veranderen?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door Inazuma »

SBiebaut schreef: 24 sep 2019, 09:58 Ik ben gisteren gezakt omdat ik niet rechts reed. Ik heb al reeds een volgende datum, en om te zorgen dat ik niet zak heb ik een theorie vraag.

SITUATIE 1
Afbeelding

3. Ik wacht tot het verkeer van tegenovergestelde richting weg is
Als de positie op kruispun t klopt met de groene vakjes, rij je teveel links, en kruis je links/voor je tegenliggers :
3de graads overtreding ...

Ben je hier gebuisd ?

Mijn vraag: Op een praktisch examen, is het best dat ik de meest rechtse rijstrook neem? over nog geen 50 meter weet ik dat de rechter rijstrook enkel naar rechts zal afslaan.
Je geeft situaties binnen de bebouwde kom, daar kan je de rijstrook kiezen die best beantwoord aan je rijrichting.


9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.


SITUATIE 2

Mijn vraag: Hier krijg ik langs rechts een rijstrook erbij. Dien ik nu van rijstrook te veranderen?
Bebouwde kom toch ?
Je kiest je rijstrook ifv je bestemming
SBiebaut
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2018, 15:50

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door SBiebaut »

Hallo Inazuma,

Hartelijk bedankt voor je antwoord.
Als de positie op kruispun t klopt met de groene vakjes, rij je teveel links, en kruis je links/voor je tegenliggers :
3de graads overtreding ...

Ben je hier gebuisd ?
Ik was niet specifiek op dit kruispunt gebuisd, Ik was wel gebuisd voor het niet aanhouden van rechts bij het verlaten van de autostrade. Er was een auto rechts van mij die aan dezelfde snelheid reed, waardoor ik initieel niet rechts reed. Blijkbaar had ik moeten vertragen en zo achter de auto rechts van rijstrook verandert. Later vertelde mijn examinator dat het best is om altijd rechts aan te houden om misverstanden te vermijden. Mijn rijinstructeur vertelde mij hetzelfde

Ik ga mijn examen overdoen in Schaarbeek en niet meer in Anderlecht. Nu, dit kruispunt doe ik elke dag om naar mijn werk te gaan, en ligt in Schaarbeek, en zou dus theoretisch kunnen voorvallen op mijn examen.
ah, en ik had mijn groene vakjes fout getekend.
Afbeelding
Hier zie je het correct waar ik elke ochtend schoon sta. (en ik zorg ervoor dat ik Nooit stilsta op het verdrijvingsvak, wat niet iedereen apprecieert in een ochtendspits :D).

Nog een vraag
Afbeelding
Ik weet dat dit kruispunt op het examen kan voorvallen. Daar waar ik het laatste donker rode rechthoek heb getekend, klopt het dat ik daar behoor te wachten?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door Inazuma »

SBiebaut schreef: 24 sep 2019, 14:04 Ik was niet specifiek op dit kruispunt gebuisd, Ik was wel gebuisd voor het niet aanhouden van rechts bij het verlaten van de autostrade.
Hangt er dus van af op welke weg je dat doet, en of dat binnen of buiten bebouwde kom (BBK) is.
Later vertelde mijn examinator dat het best is om altijd rechts aan te houden om misverstanden te vermijden. Mijn rijinstructeur vertelde mij hetzelfde
Buiten BBK zeker
Binnen BBK moet dat dus niet altijd , en zeker in BXL ga je jezelf in problemen brengen met wegvallende / afslaande rechter rijstroken

Je gaat véél rijstrookwissels moeten doen als je er rechts gaat rijden terwijl je rechtdoor moet
Telkens voorrang verlenen ...
Afbeelding
Hier zie je het correct waar ik elke ochtend schoon sta. (en ik zorg ervoor dat ik Nooit stilsta op het verdrijvingsvak, wat niet iedereen apprecieert in een ochtendspits :D).
Hier dient eigenlijk rechts, dus achterlangs gekruist te worden
Al doet niemand dat ...

Ik zie geen verdrijvingsvlak

Het is niet verboden te stoppen op de blokmarkeringen die de trambeddingen verbinden, bij het dwarsen er van.

Je moet zorgen dat je dwarsverkeer niet hindert, maar dat geldt net zo goed ook voor dwarsend fiets- en autoverkeer ...
Nog een vraag
Afbeelding
Ik weet dat dit kruispunt op het examen kan voorvallen. Daar waar ik het laatste donker rode rechthoek heb getekend, klopt het dat ik daar behoor te wachten?
Die in het midden van het kruispunt ?

Ja, zo ongeveer
Uit de weg van de tegenliggers

Afslaande tegenliggers moet je / en moeten jou / in principe langs rechts kruisen
Maar dat gaat waarschijnlijk ook niemand daar doen ...
SBiebaut
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2018, 15:50

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door SBiebaut »

Inazuma schreef: 24 sep 2019, 16:31 Buiten BBK zeker
Binnen BBK moet dat dus niet altijd , en zeker in BXL ga je jezelf in problemen brengen met wegvallende / afslaande rechter rijstroken
Het was inderdaad buiten de BBK.
Inazuma schreef: 24 sep 2019, 16:31 Hier dient eigenlijk rechts, dus achterlangs gekruist te worden
Al doet niemand dat ...
Inderdaad,
zie google maps in actie:
Afbeelding
stel dat ik voor mijn examen op dit kruispunt wordt gestuurd, is het dan het best dat ik toch poog om de regels te volgen?
Inazuma schreef: 24 sep 2019, 16:31 Het is niet verboden te stoppen op de blokmarkeringen die de trambeddingen verbinden, bij het dwarsen er van.
ah, good to know. Ik dacht hier te lezen dat het verboden is om stil te staan om blokmarkeringen (https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... eersborden), om ten allen tijden een tram niet te blokkeren.


Inazuma schreef: 24 sep 2019, 16:31 Die in het midden van het kruispunt ?

Ja, zo ongeveer
Uit de weg van de tegenliggers

Afslaande tegenliggers moet je / en moeten jou / in principe langs rechts kruisen
Maar dat gaat waarschijnlijk ook niemand daar doen ...
Ik ga morgen een paar keer langs dat kruispunt rijden om te zien wat er gebeurt.

Hartelijk dank Inazuma voor het delen van je kennis, hier en ook elders op het forum.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door Benny Stinkens »

SBiebaut schreef:ah, good to know. Ik dacht hier te lezen dat het verboden is om stil te staan om blokmarkeringen (https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... eersborden), om ten allen tijden een tram niet te blokkeren.
Stilstaan is ook verboden op deze wegmarkering, maar hier heb je het over stoppen en niet over stilstaan of parkeren. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door Inazuma »

SBiebaut schreef: 24 sep 2019, 16:58 stel dat ik voor mijn examen op dit kruispunt wordt gestuurd, is het dan het best dat ik toch poog om de regels te volgen?
Zorg dat je
Ofwel de kudde volgt
Ofwel subtiel net wat trager vertrekt dan de tegenliggers - daardoor "kiezen" zij, blokkeren ze eigenlijk de plaats waar jij zou staan, en kan jij moeilijk anders dan ook maar links/voorlangs kruisen ...

Inazuma schreef: 24 sep 2019, 16:31 Het is niet verboden te stoppen op de blokmarkeringen die de trambeddingen verbinden, bij het dwarsen er van.
ah, good to know. Ik dacht hier te lezen dat het verboden is om stil te staan om blokmarkeringen (https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... eersborden), om ten allen tijden een tram niet te blokkeren.
Stilstaan is op die pagina -en eigenlijk overal op de GRO site- gebruikt in de betekenis van de wegcode:

2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
SBiebaut
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2018, 15:50

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door SBiebaut »

Inazuma schreef: 24 sep 2019, 18:46 Ofwel de kudde volgt
Ofwel subtiel net wat trager vertrekt dan de tegenliggers - daardoor "kiezen" zij, blokkeren ze eigenlijk de plaats waar jij zou staan, en kan jij moeilijk anders dan ook maar links/voorlangs kruisen ...
got it
Inazuma schreef: 24 sep 2019, 18:46 2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Benny Stinkens schreef: 24 sep 2019, 17:08
SBiebaut schreef:ah, good to know. Ik dacht hier te lezen dat het verboden is om stil te staan om blokmarkeringen (https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... eersborden), om ten allen tijden een tram niet te blokkeren.
Stilstaan is ook verboden op deze wegmarkering, maar hier heb je het over stoppen en niet over stilstaan of parkeren. :idea:
Perfect,
dan toch nog een vraag.
Afbeelding
Ik begrijp dat ik mag stoppen over de dambordwegmarkering, voor het goede verloop van het verkeer.
Stel dat ik in de bovenstaande situatie ben. (dit is een kruispunt die vaak op het examen voorvalt). Hoewel ik mag stoppen, is het aanzien als 'correcter' om te stoppen voor de markering (rood) of dien ik te volgen? (groen)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door Inazuma »

SBiebaut schreef: 25 sep 2019, 11:06 Afbeelding
Ik begrijp dat ik mag stoppen over de dambordwegmarkering, voor het goede verloop van het verkeer.
Stel dat ik in de bovenstaande situatie ben. (dit is een kruispunt die vaak op het examen voorvalt). Hoewel ik mag stoppen, is het aanzien als 'correcter' om te stoppen voor de markering (rood) of dien ik te volgen? (groen)
Ook als je er in principe màg op stoppen, is het altijd nog de vraag of dat aan te raden is ...
Uiteraard mag het niet tot gevolg hebben dat je de trams gaat hinderen eens die door mogen

Dit is zo'n situatie waarin je wel eens "vast" kan komen staan , en er geen eenvoudige uitweg is als ze voor je niet doorschuiven.
Vermijden dus.
SBiebaut
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2018, 15:50

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door SBiebaut »

Laatste vraag, eerder theoretisch: Waarom noemen ze het "langs rechts inhalen"
Afbeelding
Uiteindelijk steekt de tegenligger je langs links voorbij (in het wettelijke geval).
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door Inazuma »

SBiebaut schreef: 25 sep 2019, 15:29 Laatste vraag, eerder theoretisch: Waarom noemen ze het "langs rechts inhalen"
Uiteindelijk steekt de tegenligger je langs links voorbij (in het wettelijke geval).
Kruisen ... niet inhalen.

JIJ kruist, passeert, de tegenligger toch langs rechts

Je moet daartoe ook (verder) naar rechts uitwijken zover nodig ...


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /173-art15
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
Een vraagje i.v.m. dit kruispunt.
Is dit kruispunt geregeld met verkeerslichten met pijlen? Of gewone ronde verkeerslichten?
Ik vermoed met pijlen.
Dat kan een verschil maken met de positie waar je moet rijden of opstellen op dat kruispunt.
Komen er tegenliggers? Enkel tegenliggers linksaf? Ook tegenliggers rechtdoor? (normaal niet met conflictvrije verkeerslichten met pijlen).
Of totaal geen tegenliggers (helemaal conflictvrij)?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 26 sep 2019, 12:53 Is dit kruispunt geregeld met verkeerslichten met pijlen? Of gewone ronde verkeerslichten?
Ik vermoed met pijlen.
Dat kan een verschil maken met de positie waar je moet rijden of opstellen op dat kruispunt.
Die theorie wil ik wel eens horen ...

Blijkbaar een update vd wegcode gemist. 8)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:Blijkbaar een update vd wegcode gemist.
Welke update? Laat maar weten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door Benny Stinkens »

De update die Inazuma aan het zoeken is diegene waarin zou staan dat de plaats waar iemand zich zou moeten opstellen afhankelijk zou zijn of het nu verkeerslichten betreft met gewone ronde lichten of verkeerslichten met pijlen. :?:

Deze update is mij ook ergens ontgaan vrees ik :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie