Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
SBiebaut
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2018, 15:50

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door SBiebaut »

de rijprof schreef: 26 sep 2019, 12:53 Is dit kruispunt geregeld met verkeerslichten met pijlen? Of gewone ronde verkeerslichten?
Dit is een kruispunt met pijlen.
Sterker nog, alles op dit kruispunt is bijzonder strak geregeld. Ik reed er gisteren op (op de manier waarop ik het eerder liet zien). Het moment dat ik het kruispunt opga, is de enige andere partij die ook groen heeft mijn tegenliggers die rechts (vanuit mijn perspectief) gaan. er zijn ook heel veel markeringen op dit kruispunt (meer dan zichtbaar zijn op google screenshot). Eigenlijk was het nog redelijk eenvoudig.

eigenlijk makkelijker dan dit kruispunt. dit kruispunt is bijzonder breed, en je verwacht verkeerslichten of voorrangsregels, maar er zijn er geen. Je zit als een idioot naar iets te zoeken, om dan uiteindelijk maar gewoon voorrangsregels te gebruiken.
Afbeelding
Inazuma schreef: 25 sep 2019, 16:13 JIJ kruist, passeert, de tegenligger toch langs rechts
kruizen inderdaad.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door de rijprof »

Benny Stinkens schreef: 30 sep 2019, 12:40 De update die Inazuma aan het zoeken is diegene waarin zou staan dat de plaats waar iemand zich zou moeten opstellen afhankelijk zou zijn of het nu verkeerslichten betreft met gewone ronde lichten of verkeerslichten met pijlen. :?:

Deze update is mij ook ergens ontgaan vrees ik :oops:
Het gaat eerder over of je tegenliggers kunt verwachten die jouw rijlijn kruisen of niet (conflictvrij).
Conflictvrij rij je meestal vlotter, sneller en daardoor iets linkser, iets meer afgesneden, want het moet vooruit gaan.
Bij trager verkeer kun je iets verder mee aanschuiven als er geen tegenliggers kunnen komen, terwijl je bij ronde lichten steeds de ruimte voor tegenliggers moet openlaten. Plaats en opstelling is dan toch anders.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 02 okt 2019, 00:32 Het gaat eerder over of je tegenliggers kunt verwachten die jouw rijlijn kruisen of niet (conflictvrij).
Er is -buiten de ontruimingspijl, waarbij tegenliggers rood moeten hebben- geen enkele wettelijke koppeling tussen voorsorteringspijlen en/of verkeerslichten met pijltjes, en het feit of er tegenliggers mogen doorkomen of niet.

Wie dat denkt kan wel eens voor verrassingen komen te staan ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Afslaan op kruispunt meerdere lanen

Bericht door de rijprof »

Bij mijn weten ken ik geen pijltjeslichten die niet conflictvrij zijn. Ken jij er die niet conflictvrij zijn?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie