Theorie vervallen, M36 vervallen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
JeroenD
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:02

Theorie vervallen, M36 vervallen

Bericht door JeroenD »

Beste,

Ik heb een vraagje mijn theoretisch rijbewijs is al een hele tijd vervallen ( 2015 ), ook mijn voorlopig rijbewijs is vervallen sinds 09.01.2018 .

De vraag is nu kan ik opnieuw mijn theorie doen en 20u les volgen voor een nieuw voorlopig rijbewijs m18 ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Theorie vervallen, M36 vervallen

Bericht door Inazuma »

JeroenD schreef: 21 aug 2019, 17:02 Ik heb een vraagje mijn theoretisch rijbewijs is al een hele tijd vervallen ( 2015 ),
Theorie examen kan je steeds opn ieuw gaan doen
Is ook nodig om een ander voorlopig rijbewijs te kunnen krijgen.

ook mijn voorlopig rijbewijs is vervallen sinds 09.01.2018 .

De vraag is nu kan ik opnieuw mijn theorie doen en 20u les volgen voor een nieuw voorlopig rijbewijs m18 ?
Neen


Tot januari 2021 moet je 6 uur rijlessen volgen bij de rijschool, en heb je daarna de keuze tussen 2 mogelijkheden:

1) verder opleiding via de rijschool volgen en examen afleggen met rijschool

2) een voorlopig rijbewijs model M12 aanvragen (na geslaagde theorie)
- 12 maanden geldig,
- je moet een begeleider hebben (die naargelang gewest, eerst een begeleiderscursus moet volgen, verplicht in Vlaanderen en Wallonie)


Wetgeving:

Zie Artikel 5/1, en daarin § 1/1 (lekker ingewikkeld allemaal ....)
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 06/782-hs2


Je kan (zonder wijzigingen tussendoor en na theorie en eventueel rijlessen bij de rijschool) vanaf 10 januari 2021 een nieuw voorlopig rijbewijs B van 18 of 36 maanden aanvragen ...
Ems234
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:33

Re: Theorie vervallen, M36 vervallen

Bericht door Ems234 »

Mijn theorie en voorlopig rijbewijs (18M) zijn ook vervallen. Ik ga nu opnieuw mijn theorie doen. Klopt het dat ik dan 9 maanden moet wachten voor een nieuw praktisch examen? Of kan dat al vroeger? Groetjes.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Theorie vervallen, M36 vervallen

Bericht door Benny Stinkens »

Ems234 schreef: 01 sep 2019, 16:45 Mijn theorie en voorlopig rijbewijs (18M) zijn ook vervallen. Ik ga nu opnieuw mijn theorie doen. Klopt het dat ik dan 9 maanden moet wachten voor een nieuw praktisch examen? Of kan dat al vroeger? Groetjes.
Met alleen opnieuw theorie doen ga je er niet geraken.
Je moet ook nog 6u praktijkles gaan volgen in een erkende rijschool :idea:
Dan kan je:
Rechtstreeks met de rijschool op examen gaan (wel bijlage 4 gaan halen op het gemeentehuis)
Of een voorlopig rijbewijs M12 aanvragen (met begeleider die het vormingsmoment gevolgd heeft)

9 maanden "wachten" -zou eigenlijk oefenen genoemd moeten worden- is niet meer nodig.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Theorie vervallen, M36 vervallen

Bericht door Inazuma »

Ems234 schreef: 01 sep 2019, 16:45 Klopt het dat ik dan 9 maanden moet wachten voor een nieuw praktisch examen? Of kan dat al vroeger? Groetjes.
Je had al 18 maanden moeten oefenen ... die maanden blijven meetellen, dus je zit ruim boven de 9 maanden stage-periode
Plaats reactie