nummer 421

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
issah123
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2019, 16:01

nummer 421

Bericht door issah123 »

Beste,

In vraag nummer 421 mag er naar mijn mening meer achtergrondinformatie worden toegevoegd.
De vraag luidt: "Mag de blauwe auto de bruine auto links inhalen?"
Met als gegeven dat de bruine auto 48 kilometer per uur rijdt.
De blauwe auto mag bijgevolg de bruine auto inhalen, ze heeft immers 2 kilometer per uur als speling waarbinnen ze sneller kan rijden als de bruine auto. Wanneer we de afstanden op minuut basis bekijken legt de bruine auto 800 meter af op een minuut tijd en de blauwe auto, in de veronderstelling dat ze 50 kilometer per uur rijdt, 833.33 meter per minuut.

Op één minuut tijd is de blauwe auto dus instaat om 33.33 meter meer af te leggen als de bruine auto. De gemiddelde lengte van een auto bevindt zich bovendien tussen de 3-4 meter waardoor nog geen minuut tijd nodig is. Het is dus zeker plausibel dat de blauwe auto de bruine kan inhalen.

Om bovenvermelde redenen zou ik daarom graag een verduidelijking van de vraag willen zien naar de toekomst toe want volgens de bevraging kan inhalen niet op een zeer korte tijd.
Eerst en vooral wordt er in de vraag niet vermeld dat inhalen op een zeer korte tijd dient te gebeuren.
Daarnaast wordt gevraagd of de blauwe auto MAG inhalen. Deze vraag dient positief beantwoord te worden (cfr. infra).
In de oplossing beargumenteert men dat dit niet KAN. Deze verklaring is volledig naast de kwestie. De vraag is immers of het mag niet of het kan.
Hopelijk kan u hier iets mee.

Met vriendelijke groeten,

IU
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: nummer 421

Bericht door Inazuma »

issah123 schreef: 13 aug 2019, 16:19 Eerst en vooral wordt er in de vraag niet vermeld dat inhalen op een zeer korte tijd dient te gebeuren.
Misschien is dat wel omdat een kandidaat autobestuurder dat hoort te weten ... :idea:
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: nummer 421

Bericht door Rafael »

Bekijk dit hoofdstuk nog even, daar staat hetgeen uitgelegd dat volgens jou in de vraag moest staan. Hadden we in de vraag misschien ook moeten vermelden dat je het bord bebouwde kom gepasseerd bent en je daar niet sneller mag dan 50 km/u? :wink:

Nog een leuke: ja, jij mag examen doen op dit moment, maar ik denk niet dat je kan slagen met je huidige kennis.

Misschien in het vervolg toch echt wat minder tijd spenderen aan zulke betogen, ook al is het misschien goed bedoeld. Het komt nogal arrogant over...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: nummer 421

Bericht door Stefan Peeters »

Heb je ooit al eens geprobeerd om binnen een bebouwde kom te gaan inhalen en daarvoor zowat een halve minuut op de rijstrook van de tegenliggers te gaan rijden?

Dat ga je geen twee keer doen 😁
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: nummer 421

Bericht door GRO »

Beste,

Ook tijdens het echte examen wordt in de vraag het antwoord niet gegeven.
Je weet dat het zich BINNEN een bebouwde kom afspeelt.
Je weet dat de auto voor jou 48 km/uur rijdt of zowat tegen de maximaal toegelaten snelheid.
Je mag dan niet inhalen omdat e dat niet vlug gaat kunnen doen.

Wat info zou jij nog meer willen hebben?
issah123
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2019, 16:01

Re: nummer 421

Bericht door issah123 »

Beste,

Hartelijk dank voor deze snelle reacties.
Aan de persoon die mijn opmerking arrogant vond, mijn excuses, dit was absoluut niet de bedoeling.

grts
Willyb

Re: nummer 421

Bericht door Willyb »

Werk voor alle duidelijkheid al jaren als lesgever.
Ik vind dit soort vragen dom en niet relevant. In casu kan ik iedereen in dit halfrond voor theorie laten terugkomen.
De wegcode is dusdanig interpreteerbaar dat je met dit soort flauwekul niet moet afkomen. Beperk je tot de essentie. Het is zo al moeilijk genoeg. Overheid, zwijg mij ervan...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: nummer 421

Bericht door Inazuma »

Willyb schreef: 23 sep 2019, 19:26 Werk voor alle duidelijkheid al jaren als lesgever.
Ik vind dit soort vragen dom en niet relevant.
Omdat men de kandidaten hier al eens wat verder probeert te laten doordenken :?:
In casu kan ik iedereen in dit halfrond voor theorie laten terugkomen.
Sure :lol:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: nummer 421

Bericht door Stefan Peeters »

Willyb schreef: 23 sep 2019, 19:26 Werk voor alle duidelijkheid al jaren als lesgever.
Dan zou je moeten weten dat domme vragen niet bestaan...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: nummer 421

Bericht door GRO »

Ik vind het wel wat vreemd dat jij het niet relevant vindt dat leerlingen weten dat inhalen enkel mag ondermeer wanneer het voldoende snel kan.
Beperk je tot de essentie.
Wat is tegenwoordig de essentie?
De site mijnrijbewijsb beperkt zich inderdaad tot de essentie. Daarom lees je regelmatig reacties van jongeren dat op het examen vragen aan bod kwamen waarover op de theorie van die site niets stond. Met het gevolg: opnieuw examen doen.
Dit forum-reacties 24 sept schreef:Een aantal sites raadden mij mijnrijbewijsb.be/ aan. Deze site zou blijkbaar van de overheid zijn en gratis. Gemaakt opdat meer mensen zouden slagen op hun theorie examen. Ik heb dan ook eerst gebruik gemaakt van deze site en ben mijn theorie examen gaan afleggen. Ik was gebuisd en had maar 37 punten. Wat bleek? De fouten die ik gemaakt had, daar had ik nog nooit van gehoord want op de mijnrijbewijsb site stonden deze niet eens.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: nummer 421

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 25 sep 2019, 10:56
Beperk je tot de essentie.
Wat is tegenwoordig de essentie?
De site mijnrijbewijsb beperkt zich inderdaad tot de essentie.
essentie ?
Er staan hopen fouten op MijnrijbewijsB én men is daar duidelijk niet geneigd om ze te corrigeren ...

Dit is totaal absurd gezien het budget dat er achter zit, en van wie het uit gaat:
Overheid en VSV (die nogmaals hun incompetentie bewijzen op verkeersvlak, maar wél cursussen en diploma's afleveren ...)

Toen die site "live" ging, was ze buiten de fouten, nog niet eens up2date met de geldende wegcode.
Lijkt me een absoluut minimum voor dergelijk initiatief.

(De talloze wijzigingen aan wegcode bezorgen ook GRO problemen, omdat je telkens werkelijk élke bestaande vraag terug moet gaan bekijken met élke wijziging in achterhoofd.)
Plaats reactie