Ritsen en voorrang van rechts

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
TaNium
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2019, 18:37

Ritsen en voorrang van rechts

Bericht door TaNium »

Hallo,
Bij het leren van mijn rijbewijs B zit ik ergens vast: ik snap bij een gewone rijstrook vermindering niet wanneer er voorrang van rechts of ritsen wordt toegepast. Ik zit bij vraag 569 en 560 vast. bij 569 heeft de auto die op zijn rijstrook blijft rijden voorrang en de auto en de auto waarbij zijn rijstrook wordt samengevoegd heeft geen voorrang maar bij vraag 560 is het net andersom de auto die op de rijstrook die vermindert heeft daar voorrang maar wordt hier normaal niet geritst?

Hartelijk bedankt
Brent
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Ritsen en voorrang van rechts

Bericht door Rafael »

Een van de voorwaarden om te moeten ritsen is dat er sterk vertraagd verkeer is (zie voor de volledigheid dit hoofdstuk) In de vragen die je aanhaalt is ritsen dus niet van toepassing ;-)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ritsen en voorrang van rechts

Bericht door Inazuma »

TaNium schreef: 22 mei 2019, 18:38 Bij het leren van mijn rijbewijs B zit ik ergens vast: ik snap bij een gewone rijstrook vermindering niet wanneer er voorrang van rechts of ritsen wordt toegepast.
Ritsen gebeurt
- énkel bij sterk vertraagd verkeer
- volgens een bijzondere voorrangsregeling die afwijkt van de voorrang bij manoeuvres en van de voorrang van rechts


In andere omstandigheden gelden de gewone voorrangsregels.

Normaal als je van rijstrook verandert, is dat een manoeuvre.
Mààààààr :
Het Hof van Cassatie heeft echter geoordeeld dat als de rechter rijstrook wegvalt door verkeerstekens (de rand van de rijbaan die oipschuift, werfsignalisatie, verdrijvingspijlen, pijl boven de rijstrook, ...) dat dit géén manoeuvre is, maar dat de voorrang van rechts geldt.

Vandaar dat dit specialleke ook niet opgaat als de linker rijstrook wegvalt ...
Plaats reactie