Vraag 12424

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Thibault
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2019, 12:29

Vraag 12424

Bericht door Thibault »

Afbeelding

Antwoord C/ 'gsnm'
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Vraag 12424

Bericht door Rafael »

Bedankt voor de melding, het werd aangepast :D
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 12424

Bericht door Inazuma »

OOk de uitleg is fout

Je bent nog steeds bestuurder als je achter stuur zit van een geparkeerd voertuig, en kan bvb ook aan alcoholtest etc onderworpen worden.

Artikel 8 gaat ook over "de bestuurders"

Artikel 8 De bestuurders

8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.


Stilstaan (in de betekenis van de wegcode) betekent ook dat de bestuurder enkel kan bellen als iets of iemand anders zijn voertuig aan het laden/lossen is, of (veel) passagiers in/uitstappen ... anders is het parkeren.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 12424

Bericht door GRO »

Wegcode blink weer uit in duidelijkheid.
Vraag is of iemand die achter het stuur van een geparkeerde auto zit te wachten, phonen, slapen, lezen … een bestuurder is?
En stel dat papa zijn wagen parkeert en zijn zoontje blijft even in de auto wachten terwijl papa iets gaat kopen is. Wordt zoontje dan plots bestuurder als hij voor de aardigheid even op de bestuurderszitplaats achter het stuur gaat zitten?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 12424

Bericht door Jozef »

De bestuurder van een voertuig is de persoon die een voertuig bestuurt, als laatste bestuurd heeft, of aanstalten maakt om het te besturen. Het heeft niets te maken met wie op de bestuurderszitplaats heeft plaatsgenomen.

Je kan zelfs bestuurder zijn als je afwezig bent, zie AR 4.4:
Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

[...]
In één van de zeer interessante afleveringen van "Police Borinage" bij YouTube controleert inspecteur Bertrand Caroy een geparkeerd voertuig waarin een jonge dame aan het stuur zit die geen rijbewijs blijkt te hebben. Ze zegt dat de wagen van haar moeder is, en haar moeder even weggereden is met een man, en haar gevraagd heeft om ondertussen op haar wagen te letten. Ze belt haar moeder op, en als de moeder ter plaatse komt, blijkt haar gestalte grondig te verschillen van die van haar dochter.

Inspecteur Caroy zegt dat hij er zeker van is dat de dochter met de wagen gereden heeft, want, zo zegt hij: "Als ik aan het stuur ga zitten van een wagen waarmee ik niet rijd, verstel ik de bestuurderszitting ofwel niet, ofwel schuif ik ze naar achter om gemakkelijk te zitten. Maar deze bestuurderszitting staat perfect ingesteld voor de dochter om het voertuig te besturen, doch totaal niet voor de moeder."

Desondanks stelt hij geen PV op, want, zo zegt hij: "Ik kan niet bewijzen dat U de wagen bestuurd heeft, want ik heb er U niet zien mee rijden." Niettemin voegt hij eraan toe: "Maar ik geef U een goede raad, rijd niet meer met een auto zolang U geen rijbewijs heeft".
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 12424

Bericht door GRO »

@ Jozef
Dank voor de extra toelichting.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 12424

Bericht door Jozef »

Alsjeblieft, graag gedaan.

Ik heb intussen de video teruggevonden: https://www.youtube.com/watch?v=_CBGqr9hnFA&t=327s van 0:15 tot 05:13.
Plaats reactie