voetgangerszone

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
morreke
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2019, 13:12

voetgangerszone

Bericht door morreke »

Ik heb een vraag over vraag 11228:

Je vriendin woont in deze voetgangerszone.
Mag je met je auto naar haar huis rijden?

A/ Ja.
B/ Ja, tussen 20 h en 6 uur 's morgens.
C/ Neen.

Het juiste antwoord is C volgens de computer.
En als uitleg staat er:
De bestuurders die in de voetgangerszones mogen rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.

Uit de uitleg kan ik alleen maar besluiten dat het wel mag. Is deze vraag fout of begrijp ik het verkeerd?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voetgangerszone

Bericht door Inazuma »

morreke schreef: 16 apr 2019, 13:15 Is deze vraag fout of begrijp ik het verkeerd?
De vraag en het antwoord zijn juist, maar de uitleg niet echt ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... rt22sexies

Zelfs bewoners mogen de voetgangerszone normaal niet in ...
Dat mag enkel indien ze er een garage hebben, en dan nog maar mits een doorgangskaart.


De uitleg geldt voor de bestuurders (ook fietsers !) in geval die in de zone mogen rijden.
Het is geen toelating dat iedere bestuurder er zomaar in mag ...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: voetgangerszone

Bericht door GRO »

Morreke,
De bijkomende uitleg bij de vraag gaat over bestuurders die in een voetgangerszone MOGEN rijden. Dat kan op bepaalde uren bijvoorbeeld een voertuig zijn dat mag laden en lossen. Of dat kunnen fietsers zijn.
Er staat niet in de uitleg dat alle bestuurders daar mogen rijden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: voetgangerszone

Bericht door Jozef »

GRO schreef: 16 apr 2019, 19:29 De bijkomende uitleg bij de vraag gaat over bestuurders die in een voetgangerszone MOGEN rijden. Dat kan op bepaalde uren bijvoorbeeld een voertuig zijn dat mag laden en lossen. Of dat kunnen fietsers zijn.
Er staat niet in de uitleg dat alle bestuurders daar mogen rijden.
En zoals Inazuma aangeeft, heeft die uitleg geen betrekking op deze vraag en de mogelijke antwoorden.

Nu zou je dus alleen nog die tekst dienen te vervangen door een zinvolle uitleg.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: voetgangerszone

Bericht door GRO »

De bijkomende informatie is iets aangepast
De bestuurders die in de voetgangerszones wel zouden mogen rijden, zoals politie, bewoners met een doorganskaart…, moeten stapvoets rijden. Ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.
Plaats reactie