Wat is het nu?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
KillerRu
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:49

Wat is het nu?

Bericht door KillerRu »

Zodus. Ik heb een paar jaar geleden. Laat me niet vragen wanneer mijn voorlopig rijbewijs 36 maanden laten vervallen.
Omdat ik niet echt zin had mijn rijbewijs te halen (wegens mega kostenplaatje).

Nu heb ik misschien terug interesse maar geen enkele maar dan ook geen enkele site is duidelijk aan wat ik nu allemaal moet doen.

Ik ben twee keer gebuisd toen met dat voorlopig rijbewijs. Nu staat er bijvoorbeeld nergens of ik nog verplicht die 6 uur moet nemen?
Of waar vind ik terug hoelang ik nu aan 't wachten ben? Het is allemaal leuk en veilig dat er zoveel regeltjes bestaan.

Maar het blijft niet echt duidelijk meer. De wachtperiode is trouwens een groot stom idee naar mijn mening. Iemand die me misschien eens duidelijk kan zeggen welke stappen ik nu moet ondernemen?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wat is het nu?

Bericht door Inazuma »

KillerRu schreef: 08 mar 2019, 20:31 Omdat ik niet echt zin had mijn rijbewijs te halen (wegens mega kostenplaatje).
Dat stijgt enkel maar, dus uitstellen is niet zo'n goed idee.

Je woont in Vlaanderen hoop ik ?
Maar het blijft niet echt duidelijk meer.
Eenvoudig is te gemakkelijk voor onze politici ...
Het is een onontwarbaar kluwen aan regels en voorwaarden aan het worden, en dat 3 keer (elk gewest iets anders)


Iemand die me misschien eens duidelijk kan zeggen welke stappen ik nu moet ondernemen?
Na 3 jaar vervalt je theorie, die moet je dus meer dan waarschijnlijk terug afleggen.
Dat is het begin

Ik ben twee keer gebuisd toen met dat voorlopig rijbewijs. Nu staat er bijvoorbeeld nergens of ik nog verplicht die 6 uur moet nemen?
Examencentra houden de niet-succesvolle pogingen bij ...
Die (minstens) 6 uur erkende rijschool ga je ergens in je leertraject moeten doen alvorens weer praktijkexamen te mogen doen.

Doe je dat ineens in het begin , dan heeft dat ook als effect dat je met de rijschool examen mag gaan doen .
Zonder een nieuw voorlopig rijbewijs aan te vragen dus.
Vermoedelijk gaat dat wel te snel zijn, maar het kàn.
Eventueel te bespreken met de instructeur.

Slaag je niet, ben je een examenpoging kwijt.
Telkens na 2 keer niet geslaagd, moet je weer 6 uur rijles volgen.

Of waar vind ik terug hoelang ik nu aan 't wachten ben?

Als je niet meer weet tot wanneer je voorlopige rijbewijs B 36M gold, kan je dat gaan vragen op de gemeente.


De wachtperiode is trouwens een groot stom idee naar mijn mening.
Die is zo half & half afgeschaft:
Je kan in die wachtperiode nu een nieuw voorlopig rijbewijs B mét begeleider krijgen dat 12 maanden geldig is.
Daarvoor moet je laatste voorlopige rijbewijs B minder dan 3 jaar geleden vervallen zijn.
Hierbij is er géén stageperiode

http://www.goca.be/nl/p/rbw-actualiteit

Als de 3 jaar wachttijd echter bijna om zijn, is het misschien handiger om daarop te wachten, dan kan je 3 jaar rondrijden ipv 1 jaar
Maar heb je wel terug 9 maanden stageperiode ...
Moet je zelf weten ...


Je hebt voor een voorlopig rijbewijs B 12M (of 36M als je wacht tot de 3 jaar om zijn) ook een begeleider (of 2 ) nodig die aan de voorwaarden hiervoor voldoet
Die moet(en) ook eerst een begeleiderscursus gaan volgen :!:
Ze worden ook op je voorlopige rijbewijs B vermeld tegenwoordig
Van die begeleiders heb je daarom het bewijs van volgen van die cursus + hun ID kaartgegevens en hun rijbewijs gegevens nodig om een voorlopig rijbewijs aan te vragen (+ je attest slagen theorie)


Eens uit de wachttijd van 3 jaar, kan je geen VRB B 12M meer krijgen, en begin je terug van 0 .
(maar de minstens 6 uur rijlessen moet je eender hoe volgen voor je examen mag doen)


Als deel van het praktijkexamen is er intussen ook een risico perceptie test RPT bijgekomen
http://www.goca.be/nl/p/RPT-Vlaams-Gewest


De manoeuvres zijn ook wat veranderd - er zijn er een paar nieuwe bijgekomen.


Als je geslaagd bent voor praktijk, moet je 6 tot 9 maanden nadien nog een "terugkom-moment" gaan doen ...


Brochure rijbewijs B van Goca:

http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... _NL_VL.pdf
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Wat is het nu?

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef:Examencentra houden de niet-succesvolle pogingen bij ...
Die (minstens) 6 uur erkende rijschool ga je ergens in je leertraject moeten doen alvorens weer praktijkexamen te mogen doen.

Doe je dat ineens in het begin , dan heeft dat ook als effect dat je met de rijschool examen mag gaan doen .
Zonder een nieuw voorlopig rijbewijs aan te vragen dus.
Vermoedelijk gaat dat wel te snel zijn, maar het kàn.
Eventueel te bespreken met de instructeur.
Inazuma schreef:Als je niet meer weet tot wanneer je voorlopige rijbewijs B 36M gold, kan je dat gaan vragen op de gemeente.
Even aan toevoegen:
Als je bovenstaande gaat doen moet je hoe dan ook naar de gemeente.
Niet alleen om te vragen hoe lang het geleden is, maar ook omdat zij je een attest moeten leveren dat je het vorige voorlopig rijbewijs hebt ingeleverd :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
KillerRu
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:49

Re: Wat is het nu?

Bericht door KillerRu »

Dus mijn vorige voorlopig rijbewijs B moet ik alsnog inleveren? (Was blijkbaar maar geldig tot 06/12/2013) Heb dit nog gewoon in mijn portefeuille zitten.

Alvast dank voor de eindelijk handige uitleg. Moet ik alvorens ik met begeleider ga rijden ook die 6 uur doen of is dat enkel voor dat ik de praktijk ga afleggen?

Mvg
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wat is het nu?

Bericht door Inazuma »

KillerRu schreef: 09 mar 2019, 09:10 Dus mijn vorige voorlopig rijbewijs B moet ik alsnog inleveren? (Was blijkbaar maar geldig tot 06/12/2013) Heb dit nog gewoon in mijn portefeuille zitten.
Als het maar geldig was TOT 6 december 2013, dan is de wachttijd voorbij en begin je (bijna) opnieuw van 0

(al moet je die 6 uur rijles volgen in een erkende rijschool)

Je had dat voorlopige rijbewijs eigenlijk moeten inleveren, ja ...

Moet ik alvorens ik met begeleider ga rijden ook die 6 uur doen of is dat enkel voor dat ik de praktijk ga afleggen?
Dan mag je zelf kiezen.

Je moet het attest van de rijschool hebben voor je praktijk-examen gaat doen.
Plaats reactie