rechts heeft toch altijd voorrang?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
LanderRaey

rechts heeft toch altijd voorrang?

Bericht door LanderRaey »

Hallo,

Ik zag oefening 985 met de opgave: in een zone 30 heeft rechts altijd voorrang. A Juist B niet Juist
Ik klikte natuurlijk op juist, het wordt fout gerekend met de boodschap: we hebben dit niet gezegd..
Het is toch niet omdat men het niet uitlegt dat ineens links voorrang zou krijgen??

MVG
LanderRaey
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: rechts heeft toch altijd voorrang?

Bericht door Rafael »

LanderRaey schreef: 03 mar 2019, 17:55 Ik klikte natuurlijk op juist, het wordt fout gerekend met de boodschap: we hebben dit niet gezegd..
Het is toch niet omdat men het niet uitlegt dat ineens links voorrang zou krijgen??
De uitleg is inderdaad :
LES 6 – ‘Speciale plaatsen’.
Dat hebben we nergens in het filmpje uitgelegd.
Hiermee bedoelen we dat er dus geen algemene regel is die zegt dat in elke zone 30 overal voorrang van rechts zou zijn. Moest dat wel zo zijn, was dat wel in het filmpje uitgelegd... Ik heb de uitleg net wat aangepast, dat kon inderdaad misschien wat beter.

Maar de vraag is dus correct; wanneer je in een zone 30 rijdt, wil dit niet automatisch zeggen dat daar overal voorrang van rechts van toepassing zou zijn.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rechts heeft toch altijd voorrang?

Bericht door Inazuma »

LanderRaey schreef: 03 mar 2019, 17:55 Ik zag oefening 985 met de opgave: in een zone 30 heeft rechts altijd voorrang
De zone 30 is al vele jàren niet meer gekoppeld aan de voorrang van rechts.

Maar dat idee waart nog steeds rond bij sommige oudere bestuurders die wel eens begeleider kunnen zijn ...



[Voorrang van rechts was ooit een voorwaarde om een zone 30 te mogen invoeren.
Elke uitzonderlijke afwijking hierop moest grondig gemotiveerd worden tegenover, en goedgekeurd worden door de federale overheidsdienst die de gemeenten indertijd controleerde op de naleving van de wetgeving inzake plaatsing van verkeerstekens.
De inrichting van wegen in sindsdien geregionaliseerd.
Het federale controle-orgaan is verdwenen zonder vervanging.
En de overheid zélf, gemeentelijk & regionaal, is de grootste verkeersovertreder van het land geworden ...]
Plaats reactie