Rijbewijs 12M & rijschool

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Lorenz

Rijbewijs 12M & rijschool

Bericht door Lorenz »

Goedemiddag,

Even kort volgende tijdlijn:

- 7/09/2015 haalde ik mijn theoretisch rijexamen
- Door persoonlijke redenen ben ik pas op 21/04/2016 mijn voorlopig rijbewijs gaan afhalen, het is dus nog geldig tot 20/04/2019.
- Tussen 20/11/2018 en 25/11/218 volgde ik een 6u durende stage aan een erkende rijschool.

Ik ben me er van bewust dat ik mijn theorie nog opnieuw zal moeten afleggen (de nieuwe, moeilijkere versie) voordat ik het rijexamen kan doen aangezien deze reeds vervallen is.

Verder heb ik het allemaal inderdaad te lang laten liggen, waardoor ook mijn voorlopig rijbewijs binnen een dikke 2 maanden dreigt te vervallen. Het zijn vooral nog de manoeuvres waar nog stevig op geoefend moet worden. Vandaar had ik de gedachte om toch nog de nieuwe mogelijkheid te gebruiken om een rijbewijs 12M aan te vragen. De uitleg die ik her en der vind op het internet is toch niet helemaal sluitend. Zo vind ik het niet duidelijk of je 1) het pas kan aanvragen nadat je vorige voorlopig rijbewijs definitief is vervallen (in mijn geval dus op 20/04/2019) of het al eerder moet, en 2) of mijn attest van 6u erkende rijopleiding daarvoor bruikbaar is aangezien deze sowieso behaalt is voor het vervallen van mijn huidig voorlopig rijbewijs (en nog voor de intrede van de nieuwe wet ivm rijbewijs 12M begin februari).

Vandaar alles nog eens vervat in onderstaande vraag:

- Kan ik, rekeninghoudende met bovenstaande gegevens, op dit moment al een nieuw rijbewijs 12M aanvragen?

met daarbij de mogelijke bijvraag:

- Indien deze aanvraag voor 12M mogelijk is, moeten mijn 2 begeleiders dan ook de verplichte cursus volgen, aangezien dit bij mijn huidige rijbewijs nog niet van toepassing was?



Mvg
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijbewijs 12M & rijschool

Bericht door Benny Stinkens »

Je kan pas een voorlopig rijbewijs M12 aanvragen NA het vervallen van je huidig voorlopig rijbewijs.
Je bent dan verplicht om 6 uur les te volgen, want ook deze zijn verplicht NA het vervallen van je voorlopig rijbewijs.
De uren wat je er voor dus gevolgd hebt komen niet in aanmerking.
Je begeleiders zijn dan ook verplicht om een vormingsmoment te volgen.
Je zal ook gebonden zijn aan het terugkommoment.
Er is geen moeilijkere versie van een theorie examen.
Het is alleen zo dat de beoordeling strenger is t.o.v. zware overtredingen, maar het examen is hetzelfde.
Lorenz schreef:Het zijn vooral nog de manoeuvres waar nog stevig op geoefend moet worden
Daar heb je echt geen 2 maanden voor nodig hoor. :idea:
Goed oefenen en op examen gaan voordat je rijbewijs vervallen is kan je veel gedoe besparen.
Veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Lorenz

Re: Rijbewijs 12M & rijschool

Bericht door Lorenz »

Bedankt voor het snelle antwoord!
Binnen de 2 maanden nog zeker het examen proberen afleggen is dus de boodschap.
Plaats reactie