stilstaan of parkeren

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
boogu
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2019, 20:22

stilstaan of parkeren

Bericht door boogu »

Ik ben zelfstandig distributeur van reclamefolders.
Hierbij moet ik dikwijls mijn wagen een paar minuten aan de kant zetten om dan te voet de folders in de bussen te steken.
Is dit volgens de wegcode dan “stilstaan” of “parkeren”?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: stilstaan of parkeren

Bericht door Jozef »

Tijdens de tijd die nodig is om de folders uit het voertuig te halen, ben je aan het lossen, en is het dus een stilstaand voertuig. Van zodra je het voertuig verlaat en folders gaat verdelen, staat het voertuig geparkeerd. Het maakt daarbij niet uit hoe lang het verdelen van de folders duurt. Het gaat erom wat je op dat ogenblik aan het doen bent: je bent niet aan het laden of lossen.

Of je desgevallend al dan niet een boete krijgt, gezien je maar een paar minuten parkeert, hangt ervan af of de betrokken politiebeamte of parkeertoezichter al dan niet een oogje wil toedrukken. Een politiebeamte heeft een zogenaamd appreciatierecht, dat hem toelaat om te beoordelen of hij het al dan niet wenselijk acht om bij een overtreding op te treden.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stilstaan of parkeren

Bericht door Inazuma »

boogu schreef: 22 jan 2019, 20:23 Ik ben zelfstandig distributeur van reclamefolders.
Hierbij moet ik dikwijls mijn wagen een paar minuten aan de kant zetten om dan te voet de folders in de bussen te steken.
Is dit volgens de wegcode dan “stilstaan” of “parkeren”?
Parkeren.

Stilstaan betekent de folders ergens uitladen & weer vertrekken.
Doordat je ze gaat ronddelen, is er méér dan laden/lossen en dus wordt het parkeren


Een auto is geen goed werkinstrument voor dit soort job.
Plaats reactie