verlopen theorie

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
elsc
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2019, 11:54

verlopen theorie

Bericht door elsc »

Hallo,

Ik had mijn theorie gehaald in 2015 en deze was dus helaas vervallen.
Nu heb ik op 16 januari mijn theorie opnieuw afgelegd.

Maar mijn pasje van mijn voorlopig rijbewijs (36M) is nog geldig t.e.m. 13/04/2020 omdat ik door omstandigheden na mijn theorie het pasje niet meteen was gaan aanvragen.
Nu heb ik enkele vragen:
- Moet ik een nieuw pasje aanvragen?
- Moet ik nu verplicht 6u praktijklessen gaan volgen? (desondanks ik een jaar geleden 20u heb gedaan)
- Ik heb gelezen dat ik nu een jaar heb om het te behalen, vanaf nu of vanaf mijn 6u praktijkles?
- Mag ik het examen met een begeleider doen of moet het nu met de rijschool?

Alvast bedankt!

Have a nice day y'all :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verlopen theorie

Bericht door de rijprof »

mijn voorlopig rijbewijs (36M) is nog geldig t.e.m. 13/04/2020
Enkel slagen voor het theorie-examen is voldoende.
Voorwaarden zijn in Vlaanderen:
- theorie max. 3 jaar
- geldig voorlopig rijbewijs
- minstens 18 jaar zijn
- 9 maand stage volbracht

Theorie is nu opnieuw in orde.
Je hoeft geen 6 uur praktijk te volgen omdat jouw voorlopig rijbewijs nog steeds geldig is tot 13/04/2020. (Pas na de vervaldatum is 6 uur verplicht)
Je mag kiezen om je praktijkexamen te doen met een begeleider + privéwagen of met instructeur + leswagen.
Indien je 20 uur hebt gevolgd (lessen zijn 3 jaar geldig) mag je 1 x omwisselen naar een voorlopig rijbewijs M 18 waarbij je ook alleen mag oefenen en je mag ook vergezeld zijn van een begeleidend persoon (die geen vormingsmoment-attest moet hebben).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verlopen theorie

Bericht door Inazuma »

elsc schreef: 22 jan 2019, 11:59 Nu heb ik op 16 januari mijn theorie opnieuw afgelegd.
Die is dus weer 3 jaar geldig.
Maar mijn pasje van mijn voorlopig rijbewijs (36M) is nog geldig t.e.m. 13/04/2020 omdat ik door omstandigheden na mijn theorie het pasje niet meteen was gaan aanvragen.
Nu heb ik enkele vragen:
- Moet ik een nieuw pasje aanvragen?
Neen
Je voorlopige rijbewijs is nog geldig tot april 2020

Ik heb de indruk dat je het verlopen van je theorie -een detail dat je intussen rechtgezet hebt- verwart met de regeling die volgende maand ingaat voor mensen waarvan het voorlopige rijbewijs B vervallen is ...

- Moet ik nu verplicht 6u praktijklessen gaan volgen? (desondanks ik een jaar geleden 20u heb gedaan)
Neen

Als je daarvan een bekwaamheidsattest gekregen hebt, kan je dat zelfs gebruiken om een voorlopig rijbewijs B 18M / zonder begeleider, aan te vragen mocht je dat willen.
(Theorie moet nog geldig zijn, en je bestaande voorlopige rijbewijsB ook, op het moment dat je dazt zou willen doen)

- Mag ik het examen met een begeleider doen of moet het nu met de rijschool?
Dat mag je kiezen.

Nadeel bij rijschool, is dat je dat dan moet doen met een auto waaraan je veel minder gewend bent dan de auto waarmee je doorgaans oefent.
elsc
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2019, 11:54

Re: verlopen theorie

Bericht door elsc »

de rijprof schreef: 22 jan 2019, 14:25
mijn voorlopig rijbewijs (36M) is nog geldig t.e.m. 13/04/2020
Enkel slagen voor het theorie-examen is voldoende.
Voorwaarden zijn in Vlaanderen:
- theorie max. 3 jaar
- geldig voorlopig rijbewijs
- minstens 18 jaar zijn
- 9 maand stage volbracht

Theorie is nu opnieuw in orde.
Je hoeft geen 6 uur praktijk te volgen omdat jouw voorlopig rijbewijs nog steeds geldig is tot 13/04/2020. (Pas na de vervaldatum is 6 uur verplicht)
Je mag kiezen om je praktijkexamen te doen met een begeleider + privéwagen of met instructeur + leswagen.
Indien je 20 uur hebt gevolgd (lessen zijn 3 jaar geldig) mag je 1 x omwisselen naar een voorlopig rijbewijs M 18 waarbij je ook alleen mag oefenen en je mag ook vergezeld zijn van een begeleidend persoon (die geen vormingsmoment-attest moet hebben).
Dankuwel voor alle info!
Nog één klein vraagje, als ik nu switch van 36M naar 18M, moet ik dan opnieuw 9 maand wachten?
En heb ik dan opnieuw 18 maanden tijd om het te baheln?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: verlopen theorie

Bericht door Benny Stinkens »

Je hoeft niet opnieuw 9 maanden te wachten.
Je kan dan nog 18 maanden oefenen.

Je gaat daarna wel het terugkommoment moeten volgen. :idea:
Op dit moment is dat niet zo omdat je huidig voorlopig rijbewijs van voor 01/10/2017 is behaald, maar als je wisselt is dit wel een gevolg.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
elsc
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2019, 11:54

Re: verlopen theorie

Bericht door elsc »

Benny Stinkens schreef: 28 jan 2019, 20:46 Je hoeft niet opnieuw 9 maanden te wachten.
Je kan dan nog 18 maanden oefenen.

Je gaat daarna wel het terugkommoment moeten volgen. :idea:
Op dit moment is dat niet zo omdat je huidig voorlopig rijbewijs van voor 01/10/2017 is behaald, maar als je wisselt is dit wel een gevolg.
Dat wist ik niet, maar ik moet sowieso 1 extra begeleider toevoegen aan mijn voorlopig rijbewijs.

Dan zal ik alsnog het terugmoment moeten doen of blijft de datum dan hetzelfde?

Alvast bedankt!
Plaats reactie