Mijn vragenlijst

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 23 jan 2019, 21:09 Het spreekt vanzelf dat het vrijmaken van de doorgang niet mag gepaard gaan met "gevaar voor lijf en leven" voor andere weggebruikers. Bij stoffelijke schade zal nagegaan worden in hoever deze onvermijdbaar was om de doorgang vrij te maken.
Dat zal altijd gepaard gaan met verhoogd gevaar voor anderen (door rood, doorlopende streep overschrijden, op trottoir / fietspad uitwijken, ...) anders kon je immers gewoon de doorgang vrijmaken
Vergelijk met een kind dat in gevaar verkeert omdat het achtergelaten werd in een snikhete wagen. Dan heb ik een grond van verschoning als ik een ruit van die wagen insla om het kind te redden.
Wat een situatie is waarbij geen anderen in gevaar gebracht worden ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 25 jan 2019, 13:05
Jozef schreef: 23 jan 2019, 21:09 Het spreekt vanzelf dat het vrijmaken van de doorgang niet mag gepaard gaan met "gevaar voor lijf en leven" voor andere weggebruikers. Bij stoffelijke schade zal nagegaan worden in hoever deze onvermijdbaar was om de doorgang vrij te maken.
Dat zal altijd gepaard gaan met verhoogd gevaar voor anderen (door rood, doorlopende streep overschrijden, op trottoir / fietspad uitwijken, ...) anders kon je immers gewoon de doorgang vrijmaken
Niet altijd. Niet zelden kun je iets doen wat volgens de wegcode een overtreding inhoudt, doch zonder gevaar voor anderen, en vaak zelfs zonder hinder voor anderen.

Voorbeeld: ik maak de doorgang vrij door met mijn auto een fietspad op te rijden, wijl er in geen velden en wegen iemand te bespeuren valt die dat fietspad daar wil gebruiken.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Vraag 7: willekeurig omkeren om te parkeren aan de andere kant

Afbeelding

Zou dit mogen? In het midden van een baan met tweerichtingsverkeer (één strook per richting) een Bijzonder Overrijdbare Bedding dwarsen door om te keren, om dan aan de andere kant te gaan parkeren.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Inazuma »

z183115 schreef: 25 jan 2019, 17:28 Zou dit mogen?
Neen

Uit Art 72.6

De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.

De parkeerplaatsen liggen niet langs de BOB maar langs de rijbaan.

In het midden van een baan met tweerichtingsverkeer (één strook per richting) een Bijzonder Overrijdbare Bedding
De BOB ligt temidden een weg met 2 rijbanen, één rijbaan per richting
De BOB is geen deel van de rijbaan, en splitst deze hier dus op in 2 ...
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Vraag 8: afslaan en omkeren

Als je ergens niet naar links mag afslaan, mag je dan nog wel keren?

Afbeelding

en vice versa?

Afbeelding
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Jozef »

Ja. Links afslaan is niet keren en keren is niet links afslaan. :D
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Vraag 9: parkeren op de rijbaan

Afbeelding

Zou ik vanaf 5 meter achter die hindernis en de hele lengte van de rijbaan daarna mogen gebruiken om rechts te parkeren op de rijbaan? Of zou ik op die plaats een onnodige hinder zijn?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Inazuma »

Je mag niet verder rijden op die weg ...

En in principe is er ook vanuit de andere kant een verbod voor iedere bestuurder om daar te rijden ...
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Vraag 10: politie bij ongeval met enkel lichte pijn

Moet de politie komen bij een ongeval met enkel lichte spierpijn/andere pijn dat geen zichtbare verwondingen heeft (bvb. ik heb mijn been tegen de binnenkant van de auto gestoot en het doet pijn)?

termen:
verwonding (chirurgie): een onderbreking van de continuïteit van een weefsel
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Jozef »

Ogenschijnlijk lichte verwondingen kunnen nadien soms zware gevolgen hebben.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Vraag 11: langs links en langs rechts voorbij

Ik had deze discussie over deze weginrichting bemerkt op het forum en ik had er ook een vraag over:

Afbeelding

Mag ik zo van de Krapstraat naar de Hauwerstraat rijden?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Inazuma »

Het is waanzin, maar het moet zelfs :!:

Je hebt geen andere keuze, want dan zou je over een verkeersgeleider rijden, en dat mag niet:
https://goo.gl/maps/kZErJbB3Yxw


Dit is puur weg-wanbeheer ...
Midden vorig jaar blijkbaar zelfs herschilderd met dezelfde flaters

Voorrangsborden niet conform wetgeving
Signalisatie fietspaden en oversteekplaats evenmin
Fake-fietspaden die er vaak geen zijn (of enkel in "tegenrichting" gesignaleerd zijn)

Waanzinnige situatie waarin je op 2 manieren van Hanenstraat naar Krapstraat kan en mag rijden (rond verkeersgeleider of niet)


Dit is episch prutswerk door mensen met 0,0 verkeersinzicht en evenveel kennis vd verkeerswetgeving.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Vraag 12: voor elkaar keren of kruisen

De regels van kruisen verwarren mij nog een beetje.

Afbeelding

Is dit een situatie van ruim voor elkaar keren of je tegenligger kruisen?

In het laatste geval moet het langs rechts en als ik dat hier zou toepassen zou ik dat moeilijk vinden, zoals geïllustreerd op foto. Ik zou dan om links af te slaan eerst helemaal links moeten voorsorteren en dan naar helemaal rechts rijden met voldoende afstand voor mijn tegenligger, om vervolgens een vreemde bocht naar links te maken.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door Inazuma »

z183115 schreef: 05 feb 2019, 14:14 Is dit een situatie van ruim voor elkaar keren of je tegenligger kruisen?
Het is in geen geval keren (omkeren, omdraaien, ...) wat een manoeuvre is

Wel afslaan / richtingsverandering, en kruisen

In de dagelijkse praktijk gaat men hier voorlangs / links kruisen

Maar theoretisch volgens de wegcode moet het rechts / achterlangs
Ook al wring dat totaal met de weginrichting
Ook al is de kans op een ongeval zelfs groter als je dat probeert , zeker met een bestuurder die de omgeving er kent.


(In Nederland is dit dan ook al héél lang aangepast in hun verkeersreglement: in NL moet je voorlangs afslaan, als beide tegenliggers links afslaan.)


I van de trukjes is het kruispunt wat trager te naderen als je zo'n situatie met een tegenligger ziet aankomen, zodat die al weg is tegen dat jij er bent :wink:
De minste aarzeling van jouw kant, leidt er nagenoeg zeker toe dat de andere bestuurder voor je neus afslaat :wink:
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Mijn vragenlijst

Bericht door z183115 »

Ik ben daar vandaag nog eens langs geweest.. wat een situatie. Niemand in positie B neemt de tijd of slaagt zo ruim mogelijk af, ze slaan allemaal kort af zonder nadenken en zonder pardon.. ze vliegen gewoon die enkelrichtingstraat in. Soms slaan ze ook ruim af en anderen dan weer niet. Een tegenligger die u zomaar de pas afsnijdt is wel even schrikken. Het verkeer hoort echter voorspelbaar te zijn maar ja.

Ik denk dat het het veiligst is om toch maar steeds die derdegraadsovertreding te begaan van tegenliggers links te passeren zoals de meesten, eerder dan hoog kans te hebben op een accident. Als er dan toch een politiewagen aankomt zal ik hem op rechtmatige wijze kruisen.
Plaats reactie