Welke gevolgen kan me worden voor gelegd?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Maximebasicfitcoach
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2018, 11:07

Welke gevolgen kan me worden voor gelegd?

Bericht door Maximebasicfitcoach »

Beste,
Hallo ik werd gisteren tegen gehouden door de politie bij een alcoholcontrole. Ik heb 2 overtreding begaan namelijk reed ik met mijn voorlopig rijbewijs (18m) na 22:00 s’avonds + ik had een vriend mee. Wat voor gevolgen kan ik krijgen? Er werd een proces-verbaal opgesteld, ik heb hem wel niet mee gekregen ik kreeg de boodschap mee dat mijn pv (proces-verbaal) naar de rechter ging. Wat zijn de gevolgen 😔😔
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Welke gevolgen kan me worden voor gelegd?

Bericht door Inazuma »

Dat zijn 2 inbreuken van éénzelfde bepaling.

Een geldboete van -met de opdeciemen in begrepen- 400 tot 4000 euro, mogelijks deels voorwaardelijk.
Verplichte bijdrage van 200 euro aan zgn Slachtofferfonds
De gerechtskosten.

Verval van het recht op sturen ("rijverbod") is gek genoeg niet voorzien in de wetgeving voor deze inbreuken ...


In principe kan die vriend vervolgd worden voor puntje 2° - in de praktijk gebeurt dat zelden omdat men moeilijk kan aantonen dat die je "begeleidde" (in de zin van de rijbewijswetgeving) dan wel een gewone passagier was.


https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /458-t4hs3

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die:

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.
Maximebasicfitcoach
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2018, 11:07

Re: Welke gevolgen kan me worden voor gelegd?

Bericht door Maximebasicfitcoach »

Concreet ? Kan mijn rijbewijs worden ingetrokken of zal het eerder een geldboete zijn ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Welke gevolgen kan me worden voor gelegd?

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef: 18 nov 2018, 16:58Verval van het recht op sturen ("rijverbod") is gek genoeg niet voorzien in de wetgeving voor deze inbreuken ...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Maximebasicfitcoach
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2018, 11:07

Re: Welke gevolgen kan me worden voor gelegd?

Bericht door Maximebasicfitcoach »

Oke bedankt voor de info 🤔
Plaats reactie