Pagina 1 van 1

Vraag 879

Geplaatst: 02 nov 2018, 13:29
door Bente
Waarom kan dit geen verhoogde inrichting zijn van 500m lang?

Re: Vraag 879

Geplaatst: 03 nov 2018, 02:19
door Jozef
Afbeelding

Deze combinatie van borden kondigt aan:

A. 500 meter verder is een verhoogde inrichting.
B. Een verhoogde inrichting die 500 meter lang is.
C. Verschillende verhoogde inrichtingen over een afstand van 500 meter.


Dit verkeersbord is het bord A14. Het behoort tot de gevaarsborden. Volgens AR 66.4 is zijn betekenis:
A14. Verhoogde inrichting(en)
Met betrekking tot de gevaarsborden bepaalt
AR 66.3. De lengte van een gevaarlijk gedeelte van de openbare weg kan aangeduid worden door een onderbord van volgend model:

Afbeelding
Het gaat bij voormelde vraag dus om een gevaarlijk gedeelte van de openbare weg met een lengte van 500 meter waarop één verhoogde inrichting met een lengte van 500 meter of meerdere verhoogde inrichtingen voorkomen. Met de gegevens waarover we beschikken, weten we niet of het één verhoogde inrichting met een lengte van 500 meter of meerdere verhoogde inrichtingen over een afstand van 500 meter betreft. Aangezien er verondersteld wordt dat slechts één van de drie voorgestelde antwoorden juist is, is dus geen enkele van de drie voorgestelde antwoorden correct en de vraag bijgevolg ongeldig.

Re: Vraag 879

Geplaatst: 03 nov 2018, 15:18
door Inazuma
Bente schreef: 02 nov 2018, 13:29 Waarom kan dit geen verhoogde inrichting zijn van 500m lang?
Dat is niet wat het bord aangeeft.

Dergelijke pijltjes op het onderbord van een gevaarsbord, betekenen dat het gevaar aanwezig is over de lengte van de aangeduide afstand.

Re: Vraag 879

Geplaatst: 03 nov 2018, 17:00
door GRO
Als er maar 1 verhoogde inrichting is, die toevallig 500 meter lang zou zijn, dan volstaat het gevaarsbord alleen. Het gevaarsbord zegt dan immers dat je 150 meter verder op een verhoogde inrichting zal rijden.

Het onderbord met pijltjes zal je alleen zien staan op een weg waar verschillende nieuwe verhoogde inrichtingen elkaar op redelijk korte afstand opvolgen. Het getal tussen de pijltjes zegt in dit geval dus dat je op die halve kilometer verschillende verhoogde inrichtingen gaat oprijden.

Vandaar dat we dit in de theorie en vragen noemen als: verschillende verhoogde inrichtingen over een afstand van.

Vergelijk het met het gevaarsbord overstekend wild en daaronder pijltjes met 10 km.
Dat wil niet zeggen dat tijdens die 10 km nonstop wild oversteekt, maar dat je niet moet schrikken dat tijdens die 10 km er plaatsen zijn waar je plots wild op de weg kan zien.

Of in de bergen een gevaarbord gevaarlijke bochten en daaronder een bord met pijltjes en 2 km. Dat is geen bocht van 2 km, maar over die afstand ga je verchillende bochten moeten nemen.

Best onthouden voor het examen en niet antwoorden dat de vraag ongeldig is.

Re: Vraag 879

Geplaatst: 05 nov 2018, 02:17
door Jozef
GRO schreef: 03 nov 2018, 17:00 Als er maar 1 verhoogde inrichting is, die toevallig 500 meter lang zou zijn, dan volstaat het gevaarsbord alleen.
En ook als er 500 verhoogde inrichtingen zijn die toevallig samen 500 meter lang zijn, volstaat dit gevaarsbord alleen. Artikel 66.3 bepaalt immers dat de lengte van een gevaaarlijk gedeelte van de openbare weg KAN aangeduid worden met een onderbord. Ze moet dus niet aangeduid worden, en deze bepaling is onafhankelijk van het aantal verhoogde inrichtingen over die afstand.
Het gevaarsbord zegt dan immers dat je 150 meter verder op een verhoogde inrichting zal rijden.
Neen. Het gevaarsbord kan immers niet weten hoe ver jij nog gaat rijden. Het geeft enkel aan dat er 150 meter een gevaar door één of meer verhoogde inrichtingen bestaat.

Behalve dat de gevaarsborden, met uitzondering van de verkeersborden A45 en A47, die aan of in de onmiddellijke nabijheid van de overweg geplaatst worden, in bijzondere omstandigheden mogen op een kleinere of grotere afstand dan 150 m aangebracht worden; in dit geval wordt bij benadering de afstand tussen het teken en de gevaarlijke plaats op een onderbord aangeduid. (AR 62.2)

Ook dit gegeven zegt volstrekt niets over het aantal verhoogde inrichtingen over de aangegeven afstand.
Het onderbord met pijltjes zal je alleen zien staan op een weg waar verschillende nieuwe verhoogde inrichtingen elkaar op redelijk korte afstand opvolgen. Het getal tussen de pijltjes zegt in dit geval dus dat je op die halve kilometer verschillende verhoogde inrichtingen gaat oprijden.
Graag verwijzing naar de rechtsbron alsjeblieft. Want dit klinkt weliswaar als een mooi liedje, maar ik kende het nog niet, omdat ik het nog nooit eerder gehoord had.
Vandaar dat we dit in de theorie en vragen noemen als: verschillende verhoogde inrichtingen over een afstand van.
Aha, dat is dus de oorzaak daarvan.
Vergelijk het met het gevaarsbord overstekend wild en daaronder pijltjes met 10 km.
Dat wil niet zeggen dat tijdens die 10 km nonstop wild oversteekt, maar dat je niet moet schrikken dat tijdens die 10 km er plaatsen zijn waar je plots wilt op de weg kan zien.
Weer een liedje dat ik nog niet kende. Ik ben nu al een half uur aan het zoeken, maar ik vind geen enkel gevaarsbord dat "overstekend wild" zou betekenen. Het meest in de buurt komt het gevaarsbord A27 met als betekenis "Doortocht van groot wild", maar het verschil met "overstekend wild" is aanzienlijk. Het gevaarsbord A27 legt er immers de nadruk op dat het gevaar geen wild zoals hazen en konijnen betreft, doch groot wild, dat tot zware ongevallen kan aanleiding geven.
Of in de bergen een gevaarbord gevaarlijke bochten en daaronder een bord met pijltjes en 2 km. Dat is geen bocht van 2 km, maar over die afstand ga je verchillende bochten moeten nemen.
Een bocht met een lengte van 2 km is zeldzaam, maar ze bestaan, en lang niet alleen in de bergen. Kijk maar naar sommige verkeerswisselaars.

In tegenstelling tot de borden A1a en A1b, geven enkel de borden A1c en A1d aan dat er meer dan één gevaarlijke bocht volgt.
Best onthouden voor het examen en niet antwoorden dat de vraag ongeldig is.
Daar houd ik een enigszins andere mening op na:
  1. Als je merkt dat iemand zich niet op de correcte tekst van de wegcode beroept, vergeet zijn uitleg dan zo snel mogelijk.
  2. Als je merkt dat iemand bij de interpretatie en uitleg van de wegcode geen rekening houdt met de algemeen op de planeet aarde aanvaarde logica, vergeet zijn uitleg dan zo snel mogelijk.
  3. Laat je niet ontmoedigen door niet correct geformuleerde vragen die hier zo nu en dan opduiken. Wees gerust: op het echte examen worden geen ongeldige vragen gesteld.
Inazuma schreef: 03 nov 2018, 15:18
Bente schreef: 02 nov 2018, 13:29 Waarom kan dit geen verhoogde inrichting zijn van 500m lang?
Dat is niet wat het bord aangeeft.

Dergelijke pijltjes op het onderbord van een gevaarsbord, betekenen dat het gevaar aanwezig is over de lengte van de aangeduide afstand.
Het bord geeft inderdaad niet aan dat het slechts om één verhoogde inrichting van 500 m lang zou gaan, maar het sluit die mogelijkheid zeker niet uit. Wat het alvast niet aangeeft, is dat het om meer dan één verhoogde inrichting zou gaan.

Re: Vraag 879

Geplaatst: 05 nov 2018, 06:13
door GRO
Het gevaarsbord (dat in principe 150 meter voor het gevaar staat), duidt aan dat je een verhoogde inrichting gaat naderen.

Waaruit bestaat dat gevaar?
Het gaan oprijden van een verhoogde inrichting, omdat het wegdek op die plaats plots omhoog gaat. Je moet dus voldoende afremmen en er voorzichtig oprijden. Die plotse verhoging van het wegdek is het gevaar.

Dat die verhoogde inrichting waarop je gaat rijden 1 meter of 500 meter lang is, heeft geen belang. Want eens je de verhoogde inrichting bent opgereden, is het oprijdingsgevaar weg en kan je rustig aan de opgelegde snelheid verder rijden.

Op sommige plaatsen heeft de wegbeheerder verschillende verhoogde inrichtingen kort na elkaar aangelegd (vaak met de bedoeling om ze als snelheidsafremmer te gebruiken). Op die plaatsen staat 150 voor de eerste verhoogde inrichting het gevaarsbord met daaronder een onderbord met pijltjes + afstand. Dat onderbord geeft weer dat het gevaar (het gaan oprijden van een verhoogde inrichting) zich over die bepaalde afstand zal voordoen.

Zoals inazuma schrijft, geeft het onderbord met pijltjes niet weer hoe lang je op eenzelfde verhoogde inrichting rijdt, want eens je de verhoogde inrichting bent opgereden, is dat gevaar weg.

Re: Vraag 879

Geplaatst: 09 nov 2018, 02:54
door GRO
Ik heb de vraag op 6/11 voorgelegd aan:
Erik C.
Verkeerskundige,
Adviesbureau Rijopleiding en Mobiliteit,

Van: E.C.
Datum: 11/8/2018 9:09:34 PM
Aan: gratisrijbewijsonline.be
Onderwerp: Re: Vraag


Dag,

Het bord A14 is meer dan alleen de aankondiging van een gevaar dat zich op 150 m afstand bevindt. Het kondigt ook het feit aan dat de bestuurder een aantal regels zal moeten naleven (links inhaalverbod, snelheid max 30, stilstaan en parkeerverbod).
Een verhoogde inrichten die conform het KB van 1989 is aangelegd moet met de borden A14 worden aangekondigd, en als de inrichting buiten een kruispunt is aangelegd ook door het bord F87 (behalve in een zone 30).
Indien de inrichting niet conform is aan het KB, of indien een ander bord wordt gebruikt, bijvoorbeeld het bord A51, dan zijn de verbodsbepalingen van artikel 22ter van het verkeersreglement niet van toepassing.


De bepalingen van artikel 22ter zijn van toepassing op de ganse lengte van de verhoogde inrichting, dus van kammarkering bij oprijden tot kammarkering bij afrijden, ook al is de verhoogde inrichting 500 meter lang.
De pijltjes links en rechts van de afstand die op het onderbord van het bord A14 wordt vermeld, duiden aan dat er meerdere verhoogde inrichtingen zijn aangelegd, waarvan de eerste op een afstand van 150 meter na het bord is aangelegd.


Groetjes,