stoppen op bijzonder overrijdbare bedding

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
geitje

stoppen op bijzonder overrijdbare bedding

Bericht door geitje »

Hallo

Ik weet dat je niet mag parkeren noch stilstaan op een dambordmarkering (waar de bijzonder overrijdbare bedding de rijbaan kruist). Je mag het wel dwarsen om een eigendom op te rijden of om af te slaan. Nu vroeg ik mij af of je erop mag stoppen? Stel dat je wil afslaan, maar je kan niet doorrijden. Moet je dan stoppen op de dambordmarkering of er vòòr?
Gast

Re: stoppen op bijzonder overrijdbare bedding

Bericht door Gast »

geitje schreef: 09 sep 2018, 22:01 Hallo

Ik weet dat je niet mag parkeren noch stilstaan op een dambordmarkering (waar de bijzonder overrijdbare bedding de rijbaan kruist). Je mag het wel dwarsen om een eigendom op te rijden of om af te slaan. Nu vroeg ik mij af of je erop mag stoppen? Stel dat je wil afslaan, maar je kan niet doorrijden. Moet je dan stoppen op de dambordmarkering of er vòòr?
Stoppen is strikt gezien niet hetzelfde als parkeren of stilstaan. En aangezien je erover mag rijden om deze te dwarsen, lijkt het mij niet verboden om erop te stoppen. Alleen, in praktijk zou ik eerst kijken of ik de bedding in één keer kan dwarsen vooraleer erop te rijden. Stel je voor dat je erop stopt en er komt ineens een tram aan... Vergelijk met een spoorwegoverweg : ik kijk altijd eerst of er aan de andere kant ten minste één auto kan aansluiten, zodat ik zeker ben dat ik niet ga moeten stoppen op de overweg.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: stoppen op bijzonder overrijdbare bedding

Bericht door GRO »

Zeer goed antwoord van "Gast".
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: stoppen op bijzonder overrijdbare bedding

Bericht door Inazuma »

geitje schreef: 09 sep 2018, 22:01 Stel dat je wil afslaan, maar je kan niet doorrijden. Moet je dan stoppen op de dambordmarkering of er vòòr?
Je mag de BOB enkel dwarsen, niet volgen (tenzij bij welbepaalde uitzonderingen)

Als je de BOB dwarst, mag je er op stoppen om tegenliggers te laten passeren - als je daarmee geen verkeer op de BOB hindert.

Als je evenwijdig aan de BOB rijdt, mag je er NIET gaan op staan om van daaruit af te slaan:
Je volgt de BOB dan, terwijl dat geen van de uitzonderingen is waarin je dat mag.
Je blijft naast de BOB rijden en stopt er naast, en bij het afslaan dwars je dan de BOB
Geert.H

Re: stoppen op bijzonder overrijdbare bedding

Bericht door Geert.H »

Tijdens mijn theorie-examen kreeg ik deze vraag en het antwoord was: men mag op een dambordmarkering stoppen indien nodig.
Plaats reactie