Vraag 686

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jenna

Vraag 686

Bericht door Jenna »

In de theorie staat dat je niet mag stilstaan en niet mag parkeren op een autoweg, maar bij deze vraag is het juiste antwoord “ je mag er niet parkeren “ dus wel stilstaan? Kan iemand me uitleggen wat ik hier verkeerd begrijp? En als het ging over stilstaan voor een rood licht dan zou het toch stoppen genoemd worden en niet stilstaan?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag 686

Bericht door Stefan Peeters »

Waar haal jij dat dit een autoweg is?

Dit is geen autoweg, en dus mag je niet parkeren omwille van de verdeling in rijstroken.
Stilstaan mag hier inderdaad wel.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 686

Bericht door Jozef »

Afbeelding

Vraag 686 gaat hoegenaamd niet over een autoweg! Een autoweg wordt aangegeven door het verkeersbord F9:

Afbeelding

Parkeren en stilstaan doe je vrijwillig. Stilstaan doe je tijdens de tijd die nodig is om personen te laten in- stappen of om goederen te laden of te lossen. Anders parkeer je.

Een gestopt voertuig kan onvrijwillig niet verder rijden, bijvoorbeeld wegens een rood verkeerslicht.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 686

Bericht door de rijprof »

Niet alle wegen waar auto's rijden zijn autowegen. Een autoweg heeft een specifiek verkeersbord Afbeelding dat betekent dat deze weg verboden is voor voetgangers, fietsers, bromfietsers, landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de vierwielers zonder passagiersruimte.
Vraag 686 is geen autoweg. Hier geldt de regel dat je niet mag parkeren op een rijbaan die verdeeld is in rijstroken.
Stilstaan (laden en lossen of een passagier laten in- of uitstappen) mag wel.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie