m.t.m en m.b.t

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
SHAYA

m.t.m en m.b.t

Bericht door SHAYA »

Ik begrijp niet wat het verschil is tussen maximaal toegelaten massa en massa in beladen toestand? zou iemand me kunnen helpen?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: m.t.m en m.b.t

Bericht door Stefan Peeters »

Maximaal toegelaten massa is wat een voertuig mag wegen. Die waarde staat op de papieren van het voertuig vermeld en mag niet overschreden worden.

Massa in beladen toestand is wat het voertuig effectief weegt. Met andere woorden: wanneer men het voertuig met alle bagage en inzittenden aan boord op een weegschaal zou zetten.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: m.t.m en m.b.t

Bericht door Jozef »

Beste Shaya,

Stel dat een auto leeg 1.200 kg weegt. De fabrikant schrijft voor dat de MTM 1.800 kg is. Dan mag je het voertuig dus nooit beladen met meer dan 600 kg.

Vandaag laadt je het voertuig met 200 kg. De MBT is dan 1.200 kg + 200 kg = 1.400 kg. De MTM blijft natuurlijk 1.800 kg: je zou nog 400 kg meer mogen laden.

Morgen laadt je het voertuig met 500 kg. De MBT is dan 1.200 kg + 500 kg = 1.700 kg. De MTM blijft natuurlijk 1.800 kg: je zou nog 100 kg meer mogen laten.

De MBT is dus hoeveel een auto daadwerkelijk weegt op een bepaald ogenblik. De MTM is zijn maximale massa die nooit mag overschreden worden.

Is het duidelijk zo Shaya? Zoniet leg ik het graag nog eens anders uit.
Plaats reactie