alle correcte leerstof?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
atotdebtotdec

alle correcte leerstof?

Bericht door atotdebtotdec »

beste,

is de leerstof op deze site leren voldoende voor het echte theoretisch examen? ik kan makkelijk 10 keer op een rij 48/50 halen op het proefexamen (B) op deze site maar ik buis telkens op https://proefexamen.vabrijschool.be

mvg
Destel
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2018, 14:50

Re: alle correcte leerstof?

Bericht door Destel »

Ik ondervond geen moeilijkheden of tegenstrijdigheden. Na de theorie en een paar proefexamens op deze website heb ik 3 proefexamens op de website van VAB gedaan: 48, 47, 48. Op het einde van hun examens kan je zien waar je de fout in bent gegaan, het zou handig zijn moest je vermelden waar het fout ging (mits het hier zou toegelaten zijn om te praten over moeilijkheden in een andere test natuurlijk).

Het kan vb. zijn dat ze u vragen of je mag parkeren voor een bepaalde bocht. De theorie zegt dat dat voor of in een onoverzichtelijke bocht niet mag. Als je hier net de vraag hebt gekregen met onoverzichtelijke bocht, en daar de vraag krijgt met een overzichtelijke bocht ... Goed opletten dus, niet zomaar vraag/antwoord proberen onthouden :D

Heb een proefexamen gedaan op nog een andere website, daar toonden ze een rondpunt (met het bordje van rondgaand verkeer), maar de voorrangsborden en haaientanden stonden niet in beeld ... Daar had ik niet zien aankomen dat het antwoord 'voorrang van rechts' juist was :lol: De vragen hier en op VAB gingen steeds over rotondes, een vraag ivm rondpunt zonder voorrangsborden was ik nog niet tegen gekomen, dus altijd de theorie nakijken ipv vraag / antwoord te proberen onthouden.
atotdebtotdec

Re: alle correcte leerstof?

Bericht door atotdebtotdec »

Heb nu meerdere malen na elkaar 50/50 op het proefexamen gehad, daarna een keer het VAB examen geprobeerd maar heb maar 41/50 gehaald.. Sommige vragen kon ik gewoon niet terug vinden op deze site, is het leerstof die niet te kennen is of parate kennis ofzo?

Enige feedback? Ben super onzeker of ik het wel kan voor het echte theorie examen, wil koste wat kost er de eerste keer door zijn.
Dorian
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2018, 10:46

Re: alle correcte leerstof?

Bericht door Dorian »

Idd op vab had ik ook een vraag over hoe scherp de bocht nemen, niet iets wat ik hier ben tegengekomen, is het dan gewoon niet te kennen leerstof voor het examen?
Dorian
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2018, 10:46

Re: alle correcte leerstof?

Bericht door Dorian »

En het stuur is kwart voor 3 of tien voor 2, zo stond het wel in de theorie hoor. Staat hier uitgelegd https://rijbewijsb.gratisrijbewijsonlin ... de-rijbaan
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: alle correcte leerstof?

Bericht door Stefan Peeters »

atotdebtotdec schreef: 11 aug 2018, 18:05Bij vraag 3 had ik "Je ontkoppelt eerst en remt dan", omdat ik dacht dat door eerst te ontkoppelen de moteur ook al afremt ofzo en het beter voor het milieu is, wat dus blijkbaar niet het geval is.
Wanneer je ontkoppelt remt de motor de auto niet af; de motor zelf gaat trager (stationair) draaien maar is niet meer gekoppeld aan de wielen...
atotdebtotdec schreef: 11 aug 2018, 18:05Vraag 6 snap ik niet, de foto is echt raar, ik dacht dat de auto gewoon geparkeerd stond... ?
Is inderdaad een dubbelzinnige situatie/vraag...
atotdebtotdec schreef: 11 aug 2018, 18:05Vraag 7 is wel mijn fout, dacht dat je hier ook niet mocht stilstaan.
Is inderdaad enkel verboden te parkeren.
atotdebtotdec schreef: 11 aug 2018, 18:05Vraag 11 heb dit bord niet teruggevonden op deze site, dacht dat het op overstekend wild sloeg.
Dat is ook zo. Waar slaat dit antwoord eigenlijk op? Je moet enkel rekening houden met dieren die oversteken aan dit bord? Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat die dieren dat ook weten... :roll:
atotdebtotdec schreef: 11 aug 2018, 18:05Vraag 22 Ik dacht dat je handen 10 over tien ofzo moesten staan, dus heb "hoger" staan.
10 over 10 of kwart voor 3, maakt weinig verschil. Zo hoog mogelijk is 1 voor 1; dan heb je geen controle meer over je voertuig.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: alle correcte leerstof?

Bericht door GRO »

Als je de leermethode van gratisrijbewijsonline volgt, slaag je gegarandeerd.
1. Filmpje van een les bekijken (max 5 min)
2. De inhoud van die les nalezen op onze site of handboek (5 min)
3. De oefenvragen bij die les maken (10 min)
Totaal 20 min per les.
x 31 lessen = 610 minuten.

Tweede adviies: blijf weg van andere sites om verwarring te voorkomen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: alle correcte leerstof?

Bericht door Jozef »

Stefan Peeters schreef: 11 aug 2018, 21:16Wanneer je ontkoppelt remt de motor de auto niet af; de motor zelf gaat trager (stationair) draaien maar is niet meer gekoppeld aan de wielen...
Bovendien: zolang je niet ontkoppelt en het gaspedaal loslaat, verbruikt de motor geen druppel brandstof, de toevoer wordt volledig afgesloten. Ontkoppel je, dan verbruikt de motor brandstof om stationair te kunnen blijven draaien.

Op de motor remmen is niet aan te raden, mocht je nog met een DKW, een Trabant of een Wartburg rijden. Als die geen benzine toegevoerd krijgen, krijgen ze ook geen smeerolie toegevoerd.
10 over 10 of kwart voor 3, maakt weinig verschil.
10 over 10 is op lange stukken in rechte lijn iets minder vermoeiend. Maar de nauwkeurigheid bij het sturen in bochten is wel hoger dan bij kwart voor 3. Dat merk je pas goed als je, om te sturen, aan het stuurwiel duwt in plaats van eraan te trekken.

Op vele moderne wagens heeft het stuurwiel inkepingen om je duimen te plaatsen. Dan heb je automatisch het stuurwiel correct vast.

De duimen mag je nooit volledig rond het stuurwiel draaien, dat leidt bij een aanrijding tot extra verwondingen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: alle correcte leerstof?

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 12 aug 2018, 10:08 Bovendien: zolang je niet ontkoppelt en het gaspedaal loslaat, verbruikt de motor geen druppel brandstof, de toevoer wordt volledig afgesloten. Ontkoppel je, dan verbruikt de motor brandstof om stationair te kunnen blijven draaien.
Het is verboden op het rij-examen, ook al doen sommige automatische versnellingsbakken het in eco-modus wél, maar :

Als je van veel verder ontkoppelt, vertraag je (veel trager weliswaar) door de wrijving (mechanisch en luchtweerstand)
Je motor verbruikt nog wel wat, maar het is minder dan wat je zou verbruiken om verder te rijden en dan op de motor te gaan remmen.

Je komt aan absurd lage verbruiken als je maar gas geeft of versnelt tot een snelheid/afstand waardoor je kan uitbollen naar een volgende bocht, kruispunt, ...
De techniek noemt "pulse and glide"
Op de motor remmen is niet aan te raden, mocht je nog met een DKW, een Trabant of een Wartburg rijden. Als die geen benzine toegevoerd krijgen, krijgen ze ook geen smeerolie toegevoerd.
Tweetaktmotoren zijn hobby / oldtimer gevallen tegenwoordig
Dan weet men hopelijk wel wat te doen en te laten.
Er zijn er ook met geforceerde smering.
Plaats reactie