onduidelijke vraag in de proefvragen.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
israel

onduidelijke vraag in de proefvragen.

Bericht door israel »

Hallo.

Mijn vraag gaat over dit:
Dit is vraag 936
'Je hebt geen rijles gevolgd in een rijschool, maar je vader leert je met de auto rijden.
Mag je ook op een autosnelweg oefenen?'
Van waar moet ik weten dat het betekent dat hij een voorlopige rijbewijs heeft?
Van waar moet ik weten dat iemand die met zijn vader leert krijgt een voorlopige rijbewijs?
En nog meer; als ik in een rijschool leer, zal ik de voorlopige rijbewijs pas na het eindig van de lessen krijgen. En in dit vraag schijnt dat hij nog aan het leren, mag hij dan ook op een autosnelweg te oefenen? En els wel, staat het in les 4 'Autosnelweg'?
In tegenstelling heb je dit vraag:
Dit is vraag 919
'Mogen leerlingen met een voorlopig rijbewijs B op een autosnelweg oefenen?'
Dit is een duidelijke vraag dat je wel een duidelijke antwoord in de 4de les hebt.

Bedankt.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: onduidelijke vraag in de proefvragen.

Bericht door GRO »

Beste,
Je schrijft een heel ingewikkelde uitleg. Misschien is het Nederlands niet je moedertaal, maar de vraag is correct.
Als iemand met vrije begeleiding leert rijden (vb met vader), dan mag die ook op de autosnelweg oefenen.
Edgymemelord
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2019, 20:38

Re: onduidelijke vraag in de proefvragen.

Bericht door Edgymemelord »

Neen de vraag is inderdaad niet duidelijk want er wordt nergens in de vraagstelling expliciet vermeld dat de persoon in kwestie zijn/haar rijbewijs al heeft gehaald nochtans is dat wel een belangrijke factor want indien de persoon in kwestie deze niet zou hebben zou hij/zij ook niet op de autosnelweg mogen rijden. Dus deze vraag is onduidelijk
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: onduidelijke vraag in de proefvragen.

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
Als je een 'L' ziet op de foto mag je veronderstellen dat het hier gaat om leerlingen met een voorlopig rijbewijs.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: onduidelijke vraag in de proefvragen.

Bericht door Inazuma »

Edgymemelord schreef: 10 jan 2019, 20:59 Neen de vraag is inderdaad niet duidelijk want er wordt nergens in de vraagstelling expliciet vermeld dat de persoon in kwestie zijn/haar rijbewijs al heeft gehaald
De persoon is aan het leren rijden
Dus heeft die zijn/haar rijbewijs nog niet behaald ...

Een voorlopig rijbewijs is verplicht om te leren rijden - zonder mag je niet oefenen op de openbare weg, tenzij met de rijschool.
nochtans is dat wel een belangrijke factor want indien de persoon in kwestie deze niet zou hebben zou hij/zij ook niet op de autosnelweg mogen rijden.
Zonder voorlopig rijbewijs zou die nérgens mogen rijden op de openbare weg ...


Er staan massa's andere dingen ook niet vermeld in de vraag / vragen.
Of de begeleider voldoet aan de vereisten om te mogen begeleiden.
Of de auto technisch gekeurd en verzekerd is, bvb.

De vragen zouden zéér lang worden indien elke wettelijke vereiste om op de weg te mogen zijn, telkens weer vermeld moet worden ...
Plaats reactie