Een auto inhalen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ine_12

Een auto inhalen

Bericht door Ine_12 »

In hoofdstuk 2 - de openbare weg staat: “Soms zijn een witte doorlopende streep en een witte ononderbroken streep naast elkaar geschilderd. Als de witte onderbroken streep langs jouw zijde is, mag je daar over rijden om een bestuurder links in te halen. Eenmaal het voertuig is ingehaald, rijd je over de doorgetrokken streep terug naar de rechterrijstrook.”

Ik vond dit al raar, want ik was er bijna zeker van dat je in geen geval de doorlopende streep mag oversteken. Ik heb bij enkele mensen gepolst wat zij ervan dachten en ze zeiden allemaal dat dit niet mag. Ik heb dit dan ook nog eens opgezocht en kwam op deze uitleg: “De wet is duidelijk: een doorlopende witte lijn betekent dat u aan de rechterkant van de lijn moet blijven. Dat geldt ook voor een volle witte lijn met een onderbroken streep ernaast. Ook dan moet u aan de rechterkant van de volle lijn blijven.”

Moet ik nu mijn omgeving en het internet geloven, of het boek -dat eigenlijk niet zo’n fout zo mogen bevatten-?

Alvast bedankt!
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Een auto inhalen

Bericht door Rafael »

Afbeelding
Soms is een witte doorlopende streep en een witte onderbroken streep naast elkaar geschilderd. Als de witte onderbroken streep langs jouw zijde is, dan mag je daar over rijden om een bestuurder links in te halen. Eenmaal het voertuig is ingehaald, rijd je over de doorgetrokken streep terug naar de rechterrijstrook.

Bron: Gratis Rijbewijs Online - https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... jvingsvlak
De lichtblauwe auto mag na het inhalen terug naar rechts, over de doorlopende streep. De tekst die jij citeert komt waarschijnlijk van "Mijnboete.be"? Vermoedelijk is daar de situatie omgekeerd: de doorlopende streep rechts in plaats van links van de onderbroken streep.
Wegcode 72.4. Wanneer een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.
De bestuurders die deze strepen overschreden hebben om in te halen mogen ze evenwel opnieuw overschrijden om hun normale plaats op de rijbaan te hernemen.
Of je omgeving begrijpt je vraag niet (correct), of ze zijn fout ;) De website / boek is correct :)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Een auto inhalen

Bericht door Jozef »

Ine_12 schreef: 24 jun 2018, 16:01Ik heb bij enkele mensen gepolst wat zij ervan dachten en ze zeiden allemaal dat dit niet mag.
Dat was geen goed gedacht van jou. Minstens 90% van de personen die een rijbewijs hebben, zouden niet slagen voor het theoretisch examen zonder er eerst voor te studeren.

De enige geldige bron zijn de wetteksten en hun koninklijke besluiten. Je vindt de voornaamste met betrekking tot het wegverkeer bij www.wegcode.be onder "Regelgeving".
Plaats reactie