Vraag 2786

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Minnie

Vraag 2786

Bericht door Minnie »

Als de ambulance met zowel lichten als sirene aan rijd, rijd hij prioritair toch? wat wil zeggen dringende oproep.
Waarom zou een agent dan de ambulance tegenhouden en moet hij stoppen ? Hij mag toch ook door het rode licht, mits veiligheidsvoorschriften?

Ik wil als agent geen dode op men geweten :P
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 2786

Bericht door Jozef »

De bevelen van een bevoegd persoon gaan boven de verkeerstekens en de verkeersregels. Als een politiebeamte de bestuurder van een prioritair voertuig het bevel geeft om te stoppen, moet de bestuurder dit bevel volgens de wegcode dus opvolgen.

Een politiebeamte zal evenwel altijd alles doen wat hij kan om een prioritair voertuig doorgang te verlenen. Slechts als het voor de veiligheid vereist is, bijvoorbeeld omdat er uit een andere richting eveneens een prioritair voertuig komt, zal hij een prioritair voertuig even doen stoppen.
Minnie

Re: Vraag 2786

Bericht door Minnie »

Oke ze moeten ook regels volgen maar jij in u auto weet toch ook dat je moet stoppen of prioritairen moet voorrang geven. Je zegt zelf dat politie agenten dit niet vaak zullen doen en de kans dat er toevallig ook een andere ambulance afkomt is wel klein toch ? :p dus jullie vraag is toch onlogisch nuja mijn antwoord is fout dus moet jullie regels wel volgen :p
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 2786

Bericht door Jozef »

Minnie schreef: 14 jun 2018, 19:19 Oke ze moeten ook regels volgen maar jij in u auto weet toch ook dat je moet stoppen of prioritairen moet voorrang geven.
Desondanks verzuimen vele bestuurders de doorgang vrij te maken voor bestuurders van prioritaire voertuigen. Ook gebeurt het dat een brandweerwagen een straat niet kan indraaien omdat er een auto te dicht bij de hoek van de straat geparkeerd staat.
Je zegt zelf dat politie agenten dit niet vaak zullen doen en de kans dat er toevallig ook een andere ambulance afkomt is wel klein toch ?
Die kans is hoegenaamd niet klein. Bij een ongeval gebeurt het geregeld dat er een MUG, een ziekenwagen, een brandweerwagen en een politievoertuig uitrukken, die elk vanuit een verschillende richting komen. Er zijn al aanrijdingen op een kruispunt gebeurd tussen twee prioritaire politievoertuigen.
dus jullie vraag is toch onlogisch nuja mijn antwoord is fout dus moet jullie regels wel volgen
Je kan geneigd zijn te denken dat een prioritair rijdende ziekenwagen niet hoeft te stoppen als een bevoegd persoon daartoe een bevel geeft, maar de wegcode verplicht ook die bestuurder om de bevelen van een bevoegd persoon op te volgen. De vraag is daarom niet onlogisch. Ze is zelfs zeer nuttig, want je zat ernaast met je antwoord. :wink:
Minnie

Re: Vraag 2786

Bericht door Minnie »

Kan goed zijn allemaal en daar heb je gelijk in dat niet iedereen stopt maar toch vind ik dat politie agenten de ambulance en dergelijke moet doorlaten, de rest stopt, er staat nog altijd een mensenleven op het spel. als er dan moest een andere afkomen moeten ze maar veilig oversteken desnoods ook die voorrang van rechts jij mag eerst neh :D
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 2786

Bericht door Jozef »

Amai, Minnie, jij bent een felle hoor, ik word haast bang van jou. :oops:

Maak je niet ongerust, een politiebeamte zal geen prioritair voertuig ophouden als het niet absoluut vereist is voor de veiligheid, integendeel. Maar hij mag het wel volgens de wegcode, en dat moet je weten voor het examen.
Plaats reactie