Kruisen op een kruispunt met pijlen op het wegdek

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
BramEPC
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 dec 2017, 02:17

Kruisen op een kruispunt met pijlen op het wegdek

Bericht door BramEPC »

Nog eens een vraagje over kruisen....
Langs links kruisen op een kruispunt mag enkel als pijlen dit aangeven.
Waar moeten die pijlen staan ? Op het kruispunt zelf zoals in de animatie van puntje 6 op https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... ersmalling ?

Bv https://goo.gl/maps/5SPpRTJw9gG2 staan er pijlen er om voorsorteerstroken aan te geven, maar niet op het kruispunt zelf om het kruisen aan te geven.
Nu lijkt het me onmogelijk om elkaar daar langs rechts te kruisen eenmaal je op de voorsorteerstrook zit omdat het gewoon niet breed genoeg is, dus je zal wel langs links moeten kruisen, maar is dit dan correct ?

Of is de aanwezigheid van dergelijke voorsorteerstrook voldoende om zowiezo langs links te kruisen (lijkt me onwaarschijnlijk maar misschien ben ik mis ? ) ?


Ik vroeg me ook nog af of als je die baan moet oversteken (eg je komt uit tweedreven en je wil naar brandstraat) of je dan mag stoppen op het middenstuk en waar (links, midden, rechts), maar als ik viewtopic.php?f=8&t=17888&start=15 goed begrijp mag dat niet en moet je wachten tot beide baanvakken vrij zijn. Best boterhammekes meenemen dus :P
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruisen op een kruispunt met pijlen op het wegdek

Bericht door Inazuma »

BramEPC schreef: 08 jun 2018, 22:12 Nog eens een vraagje over kruisen....
Langs links kruisen op een kruispunt mag enkel als pijlen dit aangeven.
Er is geen enkele wettelijke bepaling die dat bepaalt of toelaat.
Waar moeten die pijlen staan ? Op het kruispunt zelf zoals in de animatie
Niet relevant, wegens bovenstaande.

De wegcode bepaalt enkel wat voorsorteringspijlen VOOR een kruispunt betekenen
En voorziet enkel de plaatsing er van voor een kruispunt, niet OP een kruispunt.


Wat je kan toelaten linksvoor te kruisen ipv rechtsachter, is dat de rijstrook waarin je rijdt om af te slaan, afbuigt naar links.
Je zal dan diagonale onderbroken strepen op de grond zien, vaak vervaagd.

Dit is één van de punten waarop de wegcode dringend aan herziening toe is
Is een inbreuk die je je rijbewijs kost als beginnend bestuurder ...

Rechts kruisen !
Kan daar gezien de breedte perfect

Ik vroeg me ook nog af of als je die baan moet oversteken (eg je komt uit tweedreven en je wil naar brandstraat) of je dan mag stoppen op het middenstuk en waar (links, midden, rechts),
gezien de breedte van de middenberm, kan je daar staan zonder daarbij het doorgaande verkeer te hinderen

wel uitkijken dat je daarbij geen afslaand verkeer hindert, want die hebben nog altijd voorrang op jou als je deze weg oversteekt ...

Je rijdt rechts op de rijbaan ... naar rechts op de rijbaan van de straat aan de overkant

maar als ik viewtopic.php?f=8&t=17888&start=15 goed begrijp mag dat niet en moet je wachten tot beide baanvakken vrij zijn.
In het voorbeeld dat je aanhaalt, is er géén plaats tussen de smalle middenbermen om te staan wachten
Je blokkeert dan dwarsverkeer als dat er aan komt en je niet tijdig weg bent.
BramEPC
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 dec 2017, 02:17

Re: Kruisen op een kruispunt met pijlen op het wegdek

Bericht door BramEPC »

Er is geen enkele wettelijke bepaling die dat bepaalt of toelaat.
Mm ik neem aan dat u verwijst naar https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /173-art15 waar inderdaad niks vermeld wordt van pijlen.

Op https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... ersmalling, puntje 6 is de eerste tekening fout dan. Ook al staan er pijlen, je zou rechtsachter moeten kruisen.

In het geval van de 2e figuur (de animatie) is het wel correct (want diagonale onderbroken strepen).

Ik neem aan dat er al behoorlijk wat over gediscussieerd gaat zijn :P
Kan daar gezien de breedte perfect
Haha ik ben er nog niet zo zeker van, 2 twingootjes waarschijnlijk wel.
2 peugot boxers gaan het toch moeilijk hebben :)

Dit is één van de punten waarop de wegcode dringend aan herziening toe is
Daar is waarschijnlijk iedereen het wel over eens :)
gezien de breedte van de middenberm, kan je daar staan zonder daarbij het doorgaande verkeer te hinderen
...
Je rijdt rechts op de rijbaan ... naar rechts op de rijbaan van de straat aan de overkant
Ik ga dan waarschijnlijk wel het verkeer hinderen dat van rechts kom en in de straat wil afslaan waar ik net uitgekomen ben, tenzij ik een poging doe om mijn hypothetische twingo eerst te richten volgens de richting van het dwarsverkeer.
Maar ik ga er van uit dat het wel toegelaten is om hen te hinderen (maar leuk gaan ze het niet vinden ;p) ? Enkel niet het verkeer dat rechtdoor rijdt ?
Dus mss wel even oppassen met de boxer L4 :p
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Kruisen op een kruispunt met pijlen op het wegdek

Bericht door Jozef »

BramEPC schreef: 09 jun 2018, 18:24 2 peugot boxers gaan het toch moeilijk hebben :)
Die voertuigen niet. Wel hun bestuurders als het knoeiers zijn.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruisen op een kruispunt met pijlen op het wegdek

Bericht door Inazuma »

BramEPC schreef: 09 jun 2018, 18:24 Ik neem aan dat er al behoorlijk wat over gediscussieerd gaat zijn :P
Zeker en vast

Probleem is dat je geen signalen hoort dat het aangepast gaat worden ...
(Minister Bellot is wegcode aan het laten herschrijven)

Ik ga dan waarschijnlijk wel het verkeer hinderen dat van rechts kom en in de straat wil afslaan waar ik net uitgekomen ben,
Dat moet je dus vermijden

Maar ik ga er van uit dat het wel toegelaten is om hen te hinderen (maar leuk gaan ze het niet vinden ;p) ? Enkel niet het verkeer dat rechtdoor rijdt ?
Je mag geen enkel verkeer op de dwarsweg (voorrangsweg) hinderen ...

Dus mss wel even oppassen met de boxer L4 :p
met een lang voertuig zal je in de zijstraat moeten blijven wachten

ook met een trekker-opligger is dat zo hé ...
Plaats reactie