20 uur rijles

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plopkoekk
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2018, 18:48

20 uur rijles

Bericht door Plopkoekk »

Hi!

Is er een standaard voor het aantal blokken die je krijgt bij de 20 uur rijlessen? (bv. 4 uur per les, 1x per week)
Of is dit volledig de keuze van de rijschool zelf?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 20 uur rijles

Bericht door Benny Stinkens »

een les bestaat meestal uit 2 uren.
Hoeveel je per week volgt en op welke uren word meestal door de leerling bepaald.
Klant is koning in mate van het mogelijke natuurlijk.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 20 uur rijles

Bericht door Inazuma »

2 uur is echt wel genoeg hoor voor een beginnend bestuurder

Daarna gaat de concentratie er echt niet op vooruit
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Re: 20 uur rijles

Bericht door DWB »

Inderdaad. Ook voor een ervaren chauffeur trouwens. De ritjes met de rijschool zijn nu eenmaal niet op een kalme autosnelweg, maar het ene na het andere straatje in binnen en buiten de bebouwde kom, stoppen, weer opstarten, parkeren, keren, weer parkeren, stoppen, starten op een helling, weer moeilijke kruispunten… heel vermoeiend. Dat zou ik ook geen vier uur willen doen.

Worden de rijinstructeurs dat zelf niet beu? vraag ik me soms af.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 20 uur rijles

Bericht door Jozef »

Het is 45 jaar geleden dat ik als rijschoolinstructeur praktijklessen gegeven heb. Het beantwoorden van je laatste vraag laat ik daarom liever over aan iemand die actief is of niet zo lang geleden actief was als rijschooinstructeur.

Maar ook als het niet om een rijles gaat, is het zelfs voor een ervaren bestuurder aangewezen om na 2 uur rijden een pauze in te lassen om te vermijden dat de reactiesnelheid te sterk afneemt. Het zou niet de eerste zijn die, behalve 5 minuten om bij te tanken, 1.000 km aflegt zonder één enkele pauze, en die dan, als er een kind de straat oversteekt, 3 seconden nodig heeft alvorens het rempedaal in te trappen, met alle gevolgen vandien.
Plaats reactie