VRAAG 10913

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
fany
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2018, 11:52

Re: VRAAG 10913

Bericht door fany »

Benny Stinkens schreef: 22 mei 2018, 12:43
@GRO,

De uitleg van deze vraag klopt niet. :idea:
Dit heeft met voorrang van rechts niets te maken.

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De tekening klopt ook niet
Afbeelding

De voetganger is als we de tekening letterlijk nemen reeds begonnen met over te steken. :idea:
Dan heeft hij dus eigenlijk voorrang op de auto.
Afbeelding[/img][/img]



DAG

https://examen.gratisrijbewijsonline.be ... 0043463054

In deze geval heeft ook de voetgenger vooraan geval A , maar er is geen zebra pad en hij is nog niet op de rijbaan .....
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: VRAAG 10913

Bericht door Benny Stinkens »

Afbeelding

@ Fany,

Dit kan je niet vergelijken met de situatie waarover we hier bezig zijn.
In jou voorbeeld heeft de voetganger voorrang omdat rechtdoor gaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer.
Met of zonder oversteekplaats.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: VRAAG 10913

Bericht door Jozef »

Je hebt volgende mogelijkheden:
  1. De voetganger staat op het punt de rijbaan over te steken of is daar zelfs al aan begonnen ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of verkeerslichten.
    Die voetganger heeft voorrang.
  2. De voetganger begint de rijbaan over te steken, al dan niet ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers, op een plaats waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of verkeerslichten op een ogenblik dat die bevoegde persoon of verkeerslichten het hem toelaten, zodat hij het oversteken regelmatig (= overeenkomstig de regels) begonnen is, maar nog vooraleer hij de overkant bereikt heeft, wordt het verkeer in de andere richting opengesteld.
    Die voetganger heeft voorrang om het oversteken met een normale gang te beeindigen.
    De wegcode bepaald niet wat een normale gang is. Voor een gehandicapte kan 2 km/h een normale gang zijn, voor een gezonde jonge mens niet.
    De voetganger verliest dus zijn voorrang om het oversteken te beeindigen als hij dit niet met een normale gang doet, wat niet betekent dat we hem dan maar mogen aanrijden (zie artikel 7.1).
  3. De voetganger begint de rijbaan over te steken, al dan niet ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers, op een plaats waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of verkeerslichten op een ogenblik dat die bevoegde persoon of verkeerslichten het hem niet toelaten.
    Die voetganger heeft geen voorrang.
  4. De voetganger steekt de rijbaan over op een plaats waar er geen oversteekplaats voor voetgangers is en het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of verkeerslichten.
    Die voetganger heeft geen voorrang.
    Ik zal voor deze voetganger niet stoppen, en een geluiddsignaal geven als het nodig is om een ongeval te vermijden, tenzij ik niet kan doorrijden zonder de voetganger in gevaar te brengen (artikel 7.1), ondanks het feit dat hij geen voorrang heeft.
We kunnen een probleem hebben op een plaats waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of verkeerslichten. Benny en ik dragen een lange ladder. Benny loopt aan de voorkant van die ladder, ik aan de achterkant. Benny begint over te steken op het ogenblik dat die bevoegde persoon of verkeerslichten hem dat toelaten, maar nog vooraleer hij de overkant bereikt heeft, wordt het verkeer in de andere richting opengesteld, en aangezien ik nog niet begonnen ben met oversteken, mag ik dat dus niet doen. Daar staan we met onze ladder dwars over de rijbaan voor dewelke het verkeer opengesteld is. :lol:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: VRAAG 10913

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: 24 mei 2018, 06:55 Als de agent of de verkeerslichten het verkeer in de rijrichting van de auto opengesteld heeft, hoe kan dan de voetganger dan wel reglementair op de rijbaan terecht gekomen zijn als hij daar aan oversteken is. :?:

Dan heeft de voetganger toch ook geen voorrang verleend. :?:
Kan perfect

De voetganger kan nog aan het oversteken bezig zijn wanneer de agent zijn arm omhoog steekt, en even later de rijrichting wisselt
Plaats reactie