VRAAG 10913

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
fany
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2018, 11:52

VRAAG 10913

Bericht door fany »

Dag

de auto heeft vooraan op d evoetganger want er is geen zebra pad
maar de auto zal ook de rechting want in deze geval moet zij vooraan verlenen.
dus ik begrijp niet in ander vraag ook bij deze stuk . de voetganger heeft vooraan om te overstreken zonder zebra pad want de auto verenderd richting, en deze vraag waar de auto heeft ook vooraan
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: VRAAG 10913

Bericht door Benny Stinkens »

@GRO,

De uitleg van deze vraag klopt niet. :idea:
Dit heeft met voorrang van rechts niets te maken.

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De tekening klopt ook niet
Afbeelding

De voetganger is als we de tekening letterlijk nemen reeds begonnen met over te steken. :idea:
Dan heeft hij dus eigenlijk voorrang op de auto.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
fany
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2018, 11:52

Proefexamen B 12243

Bericht door fany »

Dag

ik begrijp niet waarom mag ik niet inhalen, want de Streep die dicht bij mij is onderbroken, dus normaal mag ik inhalen. want ik moet rekenen houdeb met de Streep die dicht bij mij is en niet de geel????
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: VRAAG 10913

Bericht door GRO »

@ Benny

Dit is extra info die na de vraag verschijnt:
Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
Er is geen oversteekplaats voor voetgangers.
Regel 1: Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
In de theorieles is met tekst, film, tekening, animatie uitgelegd wat 'voorrang van rechts' inhoudt.
(Er is ruim uitgelegd dat dit niet geldt t.o.v. voetgangers)
Regel 2: Er is geen oversteekplaats voor voetgangers.
Omdat er geen oversteekplaats voor voetgangers is, heeft de auto voorrang en moet de voetganger blijven staan en voorrang verlenen.
fany
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2018, 11:52

Re: VRAAG 2660

Bericht door fany »

Dag

dat is waar de auto kan de motorfiests inhalen maar de Streep is doorlopend. dus in het geval dat mag niettt :?:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: VRAAG 10913

Bericht door GRO »

Vraag 12243

Afbeelding
ik begrijp niet waarom mag ik niet inhalen, want de Streep die dicht bij mij is onderbroken, dus normaal mag ik inhalen. want ik moet rekenen houdeb met de Streep die dicht bij mij is en niet de geel????
Beste,
Heel belangrijk eerst de theorie goed doornemen.
Als er gele en witte wegmarkeringen tegelijkertijd zijn, gelden alleen de gele.

Dit is met verschillende voorbeelden uitgelegd in deze les.
https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... jvingsvlak
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: VRAAG 10913

Bericht door GRO »

Vraag 2660

Afbeelding

Je mag niet over de witte lijn.
Als een motorfiets of een bromfiets (als er geen fietspad is) rechts op de rijstrook rijdt en die rijstrook is voldoende breed, zodat je voldoende zijdelingse tussenruimte kunt laten, mag je inhalen, als het veilig kan.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: VRAAG 10913

Bericht door Benny Stinkens »

GRO schreef: 22 mei 2018, 15:18 @ Benny

Regel 2: Er is geen oversteekplaats voor voetgangers.
Omdat er geen oversteekplaats voor voetgangers is, heeft de auto voorrang en moet de voetganger blijven staan en voorrang verlenen.
Dat is nu net de reden dat ik zeg dat de tekening niet klopt.
De voetganger is reeds op de rijbaan getekend.
Mensen met een kritisch oog kunnen daar uit afleiden dat hij reeds begonnen is met over te steken. :idea:
Dan moet de auto wachten, oversteekplaats of niet maakt dan niet uit.

Je had de voetganger dus op het groen moeten tekenen en niet op het grijs :idea:

Afbeelding
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: VRAAG 10913

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 23 mei 2018, 10:10 Dan moet de auto wachten, oversteekplaats of niet maakt dan niet uit.
:shock: :roll:

Graag het artikel van de wegcode waarin ik dat kan vinden.

Artikel 7.1 bepaalt dat je kwetsbaardere weggebruikers niet in gevaar mag brengen en je dubbel voorzichtig moet zijn bij hun aanwezigheid, doch geenszins dat ze voorrang zouden hebben bij het oversteken van de rijbaan als ze er zich al op bevinden en je sowieso zou moeten wachten om ze te laten oversteken.

Ik vrees dat, als je dat doet, je vele voetgangers versterkt in hun overtuiging dat ze altijd en overal voorrang hebben, met alle daaraan verbonden gevaren.
fany
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2018, 11:52

VRAAG 2549

Bericht door fany »

DAG

het beantwoord was zo:
LES 16 - Inhalen.
Het rode verbodsbord zegt dat het voor bestuurders verboden is om:
. een gespan,
. of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen.
Het verbiedt niet rechts inhalen (wanneer dat mag).

Mijn vraag: hoe komt dat ik recht kan inhalen, normaal dat is verboden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: VRAAG 2549

Bericht door Jozef »

Dit is juist een geval waarbij je langs rechts mag inhalen:
  • de in te halen bestuurder heeft te kennen gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg, en
  • hij heeft zich naar links begeven om deze beweging uit te voeren.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: VRAAG 10913

Bericht door Benny Stinkens »

@ Jozef,

De woordkeuze "voorrang" is hier waarschijnlijk niet juist.
Daarna heb ik dus ook geschreven dat de auto moet wachten omdat de voetganger dus volgens tekening reeds begonnen is met de rijbaan over te steken.
Jozef schreef:Artikel 7.1 bepaalt dat je kwetsbaardere weggebruikers niet in gevaar mag brengen en je dubbel voorzichtig moet zijn bij hun aanwezigheid, doch geenszins dat ze voorrang zouden hebben bij het oversteken van de rijbaan als ze er zich al op bevinden en je sowieso zou moeten wachten om ze te laten oversteken.
Dus jij gaat hier gewoon verder rijden en je laat de voetganger voor wat hij is :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: VRAAG 10913

Bericht door Benny Stinkens »

Artikel 40. Gedrag van de bestuurders tegenover voetgangers
40.4.1. Op plaatsen waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, moet de bestuurder, zelfs wanneer het verkeer in zijn rijrichting is opengesteld, de voetgangers die zich regelmatig op de rijbaan hebben begeven, de gelegenheid laten het oversteken met een normale gang te beëindigen.
Ik moet toegeven dat ik het raar vind dat als het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten de bestuurder het wel moet en als het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten het niet zou moeten :roll:

Kan me iemand uitleggen welke logica hier achter zit. :?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: VRAAG 10913

Bericht door Inazuma »

Het gaat er om dat ze regelmatig = reglementair op de rijbaan etc zijn gekomen

Dat is niet zo in het geval van een voetganger in situatie zonder lichten, zonder zebrapad, zonder agent

Die heeft geen voorrang verleend, en is dus ... niet regelmatig op de rijbaan.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: VRAAG 10913

Bericht door Benny Stinkens »

Als de agent of de verkeerslichten het verkeer in de rijrichting van de auto opengesteld heeft, hoe kan dan de voetganger dan wel reglementair op de rijbaan terecht gekomen zijn als hij daar aan oversteken is. :?:

Dan heeft de voetganger toch ook geen voorrang verleend. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie