Vraag over proefexamen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
bn222

Vraag over proefexamen

Bericht door bn222 »

Kan er iemand mij iets uitleggen?

Bij het proefexamen komt vraag 200 (een gevarenbord over wegversmalling zonder een specifieke kant) en wanneer ik antwoord A aanduid
(=Dit gevaarsbord geeft een vermindering van het aantal rijstroken aan.) zeggen ze dat dit fout is.

Maar hoezo is dit fout? Het duidt er toch op dat er een rijstrook wegvalt?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag over proefexamen

Bericht door GRO »

Vraag schreef:Dit gevaarsbord geeft een vermindering van het aantal rijstroken aan.
A. Juist.
B. Niet juist.
U schrijft dat u antwoord A als juist aangeeft.
Maar antwoord A is fout.
Dit gevaarsbord duidt een WEGVERSMALLING aan en niet een VERMINDERING VAN HET AANTAL RIJSTROKEN.
Wafikmimi
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2018, 21:58

Re: Vraag over proefexamen

Bericht door Wafikmimi »

Proefexamen B

Vraag 49






Dit is vraag 2443
Wie heeft voorrang?

A/ De rode auto.
B/ De blauwe auto.





Fout
Juist = B


LES 20 - Voorrang van rechts.
Wanneer een bestuurder uit een verboden rijrichting komt gereden, geldt de voorrang van rechts niet
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Re: Vraag over proefexamen

Bericht door DWB »

Wafikmimi schreef: 13 mei 2018, 22:00 LES 20 - Voorrang van rechts.
Wanneer een bestuurder uit een verboden rijrichting komt gereden, geldt de voorrang van rechts niet
Klopt. In de concrete situatie kun je hem natuurlijk best wél voorrang geven, want de kans is groot dat hij zich oftewel er niet van bewust is dat hij in een verboden rijrichting rijdt, of hij zich daar wel van bewust is, maar niet weet dat hij dan geen voorrang heeft. Dus voor de veiligheid geef je hem best wél voorrang. Als je hem toevallig gezien had natuurlijk.

Waarom bestaat die regel dan? Simpel: bij een eventuele aanrijding krijg jij gelijk, want hij had geen voorrang.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag over proefexamen

Bericht door Benny Stinkens »

@ Wafikmimi,

Wat is je vraag eigenlijk :?:
De rode auto komt uit een verboden richting een moet dus voorrang verlenen aan de blauwe auto :idea:

Afbeelding
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag over proefexamen

Bericht door GRO »

Klopt. In de concrete situatie kun je hem natuurlijk best wél voorrang geven, want de kans is groot dat hij zich oftewel er niet van bewust is dat hij in een verboden rijrichting rijdt, of hij zich daar wel van bewust is, maar niet weet dat hij dan geen voorrang heeft. Dus voor de veiligheid geef je hem best wél voorrang. Als je hem toevallig gezien had natuurlijk.
?????

Zo zou ik tijdens het examen in ieder geval niet redeneren. De examinator zou kunnen denken dat je de voorrangsregels niet kent.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag over proefexamen

Bericht door Jozef »

Ik heb een grenzeloze bewondering voor helderzienden.

Hoe weten jullie dat het rode voertuig uit een verboden richting komt? Er wordt hier altijd gezegd dat je moet voortgaan op wat je bij de vraag ziet en er niets bij mag fantaseren. Hoe weten jullie dan dat er aan de andere kant van die weg een verbodsbord C1 staat?

Ik heb zo een situatie gekend aan de parkeerplaats aan de Oostmolenstraat in Aalter. Aan de ene kant stond een paal met een aanwijzingsbord F19, aan de andere kant een paal zonder verkeersbord. Toen ik dat bij de gemeente gemeld heb, hebben ze onverwijld het nodige gedaan: ze hebben de paal zonder verkeersbord verwijderd.
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Re: Vraag over proefexamen

Bericht door DWB »

GRO schreef: 14 mei 2018, 07:07
Klopt. In de concrete situatie kun je hem natuurlijk best wél voorrang geven, want de kans is groot dat hij zich oftewel er niet van bewust is dat hij in een verboden rijrichting rijdt, of hij zich daar wel van bewust is, maar niet weet dat hij dan geen voorrang heeft. Dus voor de veiligheid geef je hem best wél voorrang. Als je hem toevallig gezien had natuurlijk.
?????

Zo zou ik tijdens het examen in ieder geval niet redeneren. De examinator zou kunnen denken dat je de voorrangsregels niet kent.
De man in de rode auto, die misschien verward/dronken/niet-risicoschuw is, zal hier ook denken voorrang te hebben. Of, zoals Jozef zegt: aan het begin van zijn straat was het C1-bord misschien verdwenen, en was hij dus gewoon te goeder trouw. Als beide bestuurders dan hun voorrang koste wat het kost willen nemen krijg je een aanrijding.

Uiteraard moet je geen voorrang gaan geven als je op een grote voorrangsweg zit, of als er een auto vlak achter je rijdt. Maar in een gewone situatie (kruispunt met voorrang van rechts) zou ik het wél doen. Op het examen zeg je dan maar “eigenlijk heb ik hier voorrang, want de chauffeur daar komt uit een verboden rijrichting, maar hij zal ook denken dat hij voorrang heeft dus laat ik hem toch eerst gaan, dat is het veiligste”. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat examinatoren dat slecht zouden opvatten, wel integendeel.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag over proefexamen

Bericht door Jozef »

DWB schreef: 15 mei 2018, 08:39 Uiteraard moet je geen voorrang gaan geven [...] als er een auto vlak achter je rijdt.
Je moet dan wel zeker zijn dat de bestuurder die van rechts komt, gaat stoppen. Want als hij dat niet doet en je knalt erop, plooit die bumperklever ook nog de achterkant van je wagen op.

Als je voorrang moet verlenen, is het best dat je niet op het allerlaatste ogenblik vol in de remmen gaat, maar tijdig vertraagt om aan te geven dat je wel degelijk voorrang gaat verlenen (in Duitsland is dit zelfs verplicht, niet tijdig vertragen staat er gelijk met geen voorrang verleend hebben).
dave1993
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2023, 21:42

Re: Vraag over proefexamen

Bericht door dave1993 »

Kijk goed naar het verkeersbord! Dit bord wilt zeggen dat er eenrichtingsverkeer is. Heel onduidelijk natuurlijk, want je moet geen borden lezen die recht gericht zijn, maar aangezien het een foto is, moet je dit wel in acht nemen. Het bord zegt dat rechts van jou een eenrichtingsvereer is en de auto die er aankomt is aan het spookrijden..
Plaats reactie