Ongeval

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Tobey

Ongeval

Bericht door Tobey »

Beste

Ik reed vorige week mee met mijn partner. De wagen voor ons zette de rechterrichtingaanwijzer aan, en verplaatste zijn voertuig ook naar de rechterkant. Op het moment dat wij de wagen in kwestie begonnen in te halen, zette de bestuurder de linkerrichtingaanwijzer aan en wilde deze links afslaan. Een botsing was het gevolg.

Mijn vraag is tweeledig:
1) mocht ik inderdaad inhalen?
2) nadat onze verzekering ons eerst in het gelijk stelde, lieten ze nadien weten dat de verzekering van de tegenpartij dat betwist. We vrezen dat we moeten opdraaien voor de kosten. Wat kunnen we verder doen?

Heel erg bedankt voor uw antwoord.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Ongeval

Bericht door GRO »

Ik ben geen rechter, maar ik vrees dat de verzekering van de tegenpartij wel eens gelijk zou kunnen hebben.
(Je mag inhalen als de rijbaan vrij is)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Ongeval

Bericht door Jozef »

Naar waar heeft de andere bestuurder zijn wagen naar rechts verplaatst? Stond hij nog op de rijbaan, of al op een parkeerstrook of berm?

Betwist de andere bestuurder dat hij eerst zijn rechter richtingsaanwijzers aangestoken en zich naar rechts begeven heeft?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ongeval

Bericht door Inazuma »

Tobey schreef: 26 apr 2018, 15:13 Ik reed vorige week mee met mijn partner. De wagen voor ons zette de rechterrichtingaanwijzer aan, en verplaatste zijn voertuig ook naar de rechterkant. Op het moment dat wij de wagen in kwestie begonnen in te halen, zette de bestuurder de linkerrichtingaanwijzer aan en wilde deze links afslaan. Een botsing was het gevolg.

Mijn vraag is tweeledig:
1) mocht ik inderdaad inhalen?
Ja

Het inhaalverbod geldt slechts indien de andere tegelijk aan 2 voorwaarden voldoet :

- richting aangeven naar links
EN
- zich naar links begeven heeft (rekening houdend met tegenliggers)
2) nadat onze verzekering ons eerst in het gelijk stelde, lieten ze nadien weten dat de verzekering van de tegenpartij dat betwist. We vrezen dat we moeten opdraaien voor de kosten. Wat kunnen we verder doen?
Vraag is altijd wat er te bewijzen valt ....

EAF ingevuld ?
Zo ja, wat staat daar op en is getekend door de tegenpartij ?

Politie bij geweest ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Ongeval

Bericht door Stefan Peeters »

Voer voor de advocaat... inhalen is, in tegenstelling tot veranderen van rijstrook, geen manoeuvre.
Reden jullie op de linker rijstrook toen de voorligger links afdraaide?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie