Herstelonderzoeken om rijbewijs terug te krijgen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
mjerome90
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2018, 18:01

Herstelonderzoeken om rijbewijs terug te krijgen

Bericht door mjerome90 »

Beste,

Ik heb een jaar geleden voor de 2e keer de fout gemaakt van te veel te blazen.
Nu snap ik niet meer dat ik dat zou doen, maar wat gebeurd is, is gebeurd.

Ik heb vandaag de uitslag gekregen, geldboete van 1840 naast de gerechtskosten wat eigenlijk weinig is.
3 maanden rijverbod met 1 maand uitstel.
Daarover heb ik ook een vraag, vanaf wanneer geldt dit rijverbod? Nu al, op de dag dat het voor de politierechtbank is geweest, of na de beroepstijd?

Nu moet ik ook de 4 proeven afleggen (theoretisch, praktisch, medisch en psychologisch).

Nu vraag ik me het volgende af. Als ik mijn theoretisch heb gedaan, moet ik dan ook 9 maanden wachten tot het praktisch? Of is dat sneller aangezien ik al een RB heb gehad?
Ik zie dat je ook kunt hebben 'rijden zonder begeleider', ik heb 20h rijschool gevolgd indertijd voor het behalen van mijn RB.

Kortgezegd, begin ik zoals iemand nieuw, een leek, of is de behandeling anders en is er geen tijd tss?

Bedankt!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelonderzoeken om rijbewijs terug te krijgen

Bericht door Inazuma »

Je valt niet onder de wetgeving om een rijbewijs te halen
Je hebt er immers al één
Maar dat zal je tijdelijk moeten afgeven, want je bent vervallen van het recht om het te gebruiken ...


Je moet enkel de examens opnieuw afleggen, en de medische onderzoeken ondergaan.

Papieren al gekregen van het parket om je keuze te maken waar je de examens / onderzoeken wil afleggen ?
Anders kiezen zij voor jou ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelonderzoeken om rijbewijs terug te krijgen

Bericht door Inazuma »

heeft de politie het verval reeds komen betekenen ?
ttz, is de strafuitvoering al gestart ?


https://www.intolaw.be/verkeersrecht/fa ... -recht-tot

https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... tot_sturen
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Re: Herstelonderzoeken om rijbewijs terug te krijgen

Bericht door DWB »

Als je theoretisch en praktisch examen moet afleggen, kun je de volgorde van die examens dan zelf kiezen? En dus bijvoorbeeld eerst praktisch examen afleggen, en dan pas theoretisch?

En als je niet geslaagd bent voor het praktisch examen en je wilt daarna gaan oefenen, mag dat dan alleen via de rijschool? Moet je na twee niet-geslaagde examens zes uur rijles volgen?

Dit alles puur uit nieuwsgierigheid…
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Herstelonderzoeken om rijbewijs terug te krijgen

Bericht door Jozef »

DWB schreef: 11 apr 2018, 14:50 Als je theoretisch en praktisch examen moet afleggen, kun je de volgorde van die examens dan zelf kiezen? En dus bijvoorbeeld eerst praktisch examen afleggen, en dan pas theoretisch?
Neen. Het zou te gevaarlijk zijn om iemand een praktijkexamen te laten afleggen zonder eerst na te gaan of hij de theorie wel kent.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelonderzoeken om rijbewijs terug te krijgen

Bericht door Inazuma »

DWB schreef: 11 apr 2018, 14:50 En als je niet geslaagd bent voor het praktisch examen en je wilt daarna gaan oefenen, mag dat dan alleen via de rijschool? Moet je na twee niet-geslaagde examens zes uur rijles volgen?
je mag enkel rijden met een instructeur van een erkende rijschool
Plaats reactie